ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΚΟ: ΑΝΑΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ή ΑΝΑΣΤΑΤΩΣΗ ΣΤΟ ΚΕΝΤΡΟ;

είναι λύση οι λεωφορειολωρίδες σε Ιάσονος-Δημητριάδος;*


Νέες σελίδες φαίνεται ότι θα γραφούν, για το κυκλοφοριακό στο κέντρο του Βόλου, μετά τις πρόσφατες αποφάσεις της νέας Δημοτικής Αρχής, η οποία, μάλιστα, ξεκίνησε, ήδη, την υλοποίηση τους, χωρίς ουσιαστικό διάλογο και τήρηση της νομιμότητας σε μια επίδειξη προεκλογικής συνέπειας και αποτελεσματικότητας.
Έχουν προηγηθεί, όπως είναι γνωστό τα τελευταία τριάντα(30) χρόνια, μικρές ή μεγαλύτερες παρεμβάσεις στο κέντρο της πόλης με στόχο τη βελτίωση ενός διαχρονικού και διαρκώς οξυνόμενου προβλήματος. Αποτελεί, άλλωστε, ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα που αντιμετωπίζουν, σε όλο τον κόσμο, οι μεγάλες και μεσαίου μεγέθους πόλεις, διότι αφορά τη διασφάλιση της βιώσιμης κινητικότητας στην πόλη, τις ρυθμίσεις κυκλοφορίας των οχημάτων, τη διευκόλυνση των μέσων μαζικής μεταφοράς (ΜΜΜ) και την ανάπτυξη ζωνών συνάθροισης πεζών, εμπορικές ζώνες για αγορές, αναψυχή και περίπατο.
Σε όλες μάλιστα τις δημοσκοπήσεις, στην προ μνημονίου περίοδο, και στην ερώτηση ποιο είναι το σημαντικότερο πρόβλημα στην πόλη σας, την πρώτη θέση στις απαντήσεις καταλάμβανε, πάντα, το κυκλοφοριακό. Μπορεί σήμερα να έχει υποχωρήσει στις επιλογές των πολιτών, γιατί προηγείται η οικονομική κρίση, η ανεργία κλπ ωστόσο το κυκλοφοριακό υπάρχει στις πόλεις, ως πρόβλημα ποιότητας ζωής και εύρυθμης λειτουργία τους, αφού συνδέεται άμεσα με την αερορύπανση, τον περιβαλλοντικό θόρυβο κλπ
Ποιο είναι όμως το πρόβλημα; Ποια είναι η φιλοσοφία των νέων μέτρων; Εντάσσονται σ’ ένα ολοκληρωμένο σχέδιο βελτίωσης της κυκλοφορίας πεζών, οχημάτων και ΜΜΜ στο κέντρο; Είναι λύση οι λεωφορειολωρίδες και οι εσοχές στα κεντρικά πεζοδρόμια της πόλης;
Πιστεύω ότι η κυκλοφοριακή «γάγγραινα» του Βόλου ήταν και είναι η μεταφορά όλου του καθημερινού κυκλοφοριακού φόρτου στον παραλιακή τομέα της πόλης (Ιάσονος-Δημητριάδος), που αποκόπτει τον κεντρικό αστικό ιστό από την βιτρίνα και το σήμα κατατεθέν του Βόλου που είναι μία από τις ωραιότερες παραλίες.
Το ίδιο βέβαια συναντάμε σχεδόν στο σύνολο των παραλιακών πόλεων και οικισμών της χώρας, όπου, από έλλειψη βασικού σχεδιασμού, βλέπουμε να υπάρχει, πάντα, ένας παραλιακός δρόμος, συνήθως σε βάρος του αιγιαλού και της παραλίας, που αποκόπτει τις όμορφες παραλιακές πόλεις από το θαλάσσιο μέτωπο τους. Επιπλέον η οδός Δημητριάδος και η Ιάσονος έχουν γίνει, σήμερα, εμπορικοί δρόμοι, ως επέκταση του εμπορικού κέντρου της πόλης μας.
Γι’ αυτό η κυκλοφορία, στην περιοχή αυτή, παρά τις απαγορεύσεις, τα πρόστιμα και την αφαίρεση πινακίδων, διαρκώς μεγαλώνει διότι τα αυτοκίνητα, οι μοτοσικλέτες και τα ποδήλατα, αναζητούν, διαρκώς περισσότερο, ζωτικό δημόσιο χώρο και συνήθως τον καταλαμβάνουν παράνομα. Η κίνηση δε, στους δύο αυτούς άξονες, είναι ακόμη δυσμενέστερη για τα ΜΜΜ που αδυνατούν να γίνουν ελκυστικά στη μεταφορά επιβατών, από και προς το κέντρο, στοιχείο πολύ αρνητικό για την πόλη.
Συνεπώς ο μακροχρόνιος σχεδιασμός για την επίλυση του κυκλοφοριακού θα έπρεπε να στοχεύει, πλέον, αξιοποιώντας τον Περιφερειακό, στην πλήρη ανατροπή αυτής της διαμπερούς κίνησης, τη σταδιακή αποτροπή κίνησης οχημάτων στον κεντρικό ιστό, ώστε η πόλη να αποκτήσει, επιτέλους, κέντρο με δίκτυο πεζοδρόμων, μεταξύ Φιλελλήνων, Αλεξάνδρας, Μεταμορφώσεως και παραλίας, όπως έχουν όλες οι πόλεις του κόσμου.
Στο γενικό αυτό πλαίσιο οι κορύνες διευκόλυναν την κυκλοφορία εκτός από την κίνηση των ΜΜΜ στο πρώτο τμήμα της Ιάσονος. Αντί να στείλουμε τα ΜΜΜ στην παραλία, σύμφωνα με παλιότερη απόφαση του ΔΣ, που ποτέ δεν υλοποιήθηκε, η πρόταση που θα διευκόλυνε το γρήγορο «πέρασμα» των ΜΜΜ από το κέντρο της πόλης θα ήταν η καθιέρωση λεωφορειολωρίδας στη Δημητριάδος (από Δημαρχείο μέχρι τη Φιλελλήνων) στην κάτω πλευρά και κόντρα στο ρεύμα κυκλοφορίας. Θα δινόταν έτσι η δυνατότητα να δημιουργήσουμε στην Ιάσονος μία λωρίδα κυκλοφορίας των ΙΧ και περίπου 300 θέσεις στάθμευσης στην πάνω πλευρά σε πλάγια χάραξη.
Είναι μια πρόταση που μελετήθηκε, παρουσιάστηκε στην Επιτροπή Βιώσιμης Κινητικότητας, είναι υλοποιήσιμη με μικρό κόστος (συνεισφορά του ΚΤΕΛ) θα βοηθούσε στη σταδιακή αποτροπή της κυκλοφορίας οχημάτων στο κέντρο. Για το λόγο αυτό εντάχθηκε στο πρόγραμμα του Δήμου η σύνταξη της μελέτης υπογειοποίησης της Παγασών, ώστε σε συνδυασμό με την γέφυρα δίπλα στου Τσαλαπάτα να αποτελέσει ελκυστική διαδρομή για τα ΙΧ με προορισμό τις κεντρικές και ανατολικές συνοικίες. Προκηρύχθηκε επίσης η μελέτη σειράς κυκλικών κόμβων που θα διευκολύνουν την κυκλοφορία και τη μείωση της ηχορύπανσης.
Πιστεύω ότι το στοίχημα για την πόλη, σε συνδυασμό και με την επικείμενη ολοκλήρωση του Περιφερειακού, είναι να ανατρέψουμε αυτή την «παραδοσιακή» «εισβολή» όλων των οχημάτων στο κέντρο της πόλης. Ο Περιφερειακός πρέπει να αποτελέσει βασικό διανομέα οχημάτων για είσοδο και έξοδο από την πόλη.

Αντίθετα οι αποφάσεις της νέας Δημοτικής Αρχής για τη δημιουργία λεωφορειολωρίδων, σε Ιάσονος και Δημητριάδος, δεν απαντάει στο πρόβλημα και δεν αποδίδει πρόσθετες θέσεις στάθμευσης, που είναι αναγκαίες και για τους επισκέπτες και για τους μόνιμους κατοίκους. Η προσπάθεια δε υλοποίησης αποφάσεων, χωρίς τον απαραίτητο και εξαντλητικό διάλογο και την τήρηση της νομιμότητας, θα οδηγήσουν σε μια αναστάτωση στο κέντρο της πόλης, πριν από τα Χριστούγεννα και θα επιβαρύνουν το Δήμο σε μια εποχή, οικονομικά, δύσκολη, που πρέπει να αξιοποιείται αποδοτικά και το τελευταίο ευρώ των συμπολιτών μας.
δημοσιεύεται στη "Θ" 2-11-2014

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

ΤΟ «ΚΛΕΙΣΙΜΟ» ΤΩΝ ΝΟΜΑΡΧΙΩΝ, Ο Γ.Γ. ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ ΚΑΙ Η ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗ

ΚΟΙΝΗ ΥΠΟΨΗΦΙΟΤΗΤΑ ΣΤΟ ΧΩΡΟ ΤΗΣ ΚΕΝΤΡΟΑΡΙΣΤΕΡΑΣ

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΣΤΗ ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΑ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ "ΓΝΩΜΗ"