ΑΝ ΗΜΟΥΝ ΔΗΜΑΡΧΟΣ...1

Απόλυτη αναγκαιότητα μια σαρωτική αλλαγή των δομών του Δήμου Βόλου

ένας ΔΗΜΟΣ μία ΔΕΥΑΜΒ 


Οι πρόσφατες εκλογές ολοκληρώθηκαν, με την τυπική επικύρωση των αποτελεσμάτων, οι απολογισμοί των υποψηφίων Δημάρχων έγιναν ή γίνονται, ενώ οι νέοι εκλεκτοί της πόλης, μετά και τον προχθεσινό ορισμό των Αντιδημάρχων και Προέδρων, έχουν αρχίσει να ενημερώνονται για να αναλάβουν τη Διοίκηση του μεγάλου Δήμου μας την 1η Σεπτεμβρίου.
Όλοι τους ευχόμαστε να πετύχουν στο δύσκολο έργο τους, γιατί κάθε επιτυχία θα είναι επιτυχία της πόλης, θα είναι προς όφελος των πολιτών, σε κάθε τομέα παροχής υπηρεσιών.
Το ότι στη συντριπτική τους πλειοψηφία οι νέοι αιρετοί της πόλης είναι νέα πρόσωπα χωρίς εμπειρία από τη λειτουργία του Δήμου έχει τα θετικά και τα αρνητικά του.
Ακόμη, κι αν κάποιοι είχαν εμπειρία από τους παλαιούς Δήμους, σύντομα θα αντιληφθούν ότι το πλαίσιο στο οποίο καλούνται να λειτουργήσουν σήμερα στο νέο μεγάλο Δήμο Βόλου είναι εντελώς διαφορετικό.
Αντικειμενικά, λοιπόν, οι μόνοι που έχουν καλή σφαιρική γνώση του νέου Δήμου και μπορούν να καταθέσουν προτάσεις, με βάση την εμπειρία τους, είναι οι απερχόμενοι και κάποια επιτελικά στελέχη του Δήμου, όσοι δηλαδή συμμετείχαν αυτή την 3ετία στην ενοποίηση των οκτώ πρώην Δήμων, της μιας Κοινότητας και των 75 επιχειρήσεων τους
Ως Αντιδήμαρχος Οικονομικών & Προγραμματισμού, τον τελευταίο ενάμιση χρόνο, αισθάνομαι την υποχρέωση να καταθέσω τις προσωπικές μου απόψεις, για το τι πρέπει να γίνει στο Δήμο, προκειμένου αυτός ο μεγάλος Οργανισμός που απασχολεί ένα τεράστιο δυναμικό να γίνει πιο λειτουργικός και πιο αποτελεσματικός, στη σχέση παροχή υπηρεσιών/κόστος λειτουργίας, μετά την υποχρεωτική 3ετή μεταβατική περίοδο της συνένωσης.
Η γνωστή ρήση, αείμνηστου πολιτικού, ότι «δεν δικαιούσαι δια να ομιλείς», γιατί έχασες τις εκλογές δεν ισχύει στην περίπτωσή μας, γιατί ακόμη κι αν είχαμε κερδίσει, ο Δήμος δεν έπρεπε να συνεχίσει να λειτουργεί όπως λειτούργησε τη μεταβατική περίοδο της ενοποίησης του. Υποστηρίζω, αντιθέτως, ότι ο καθένας από μας τους απερχόμενους, έχει υποχρέωση να το κάνει για το συμφέρον της πόλης που πρέπει να μας ενώνει.
Είναι, λοιπόν, βαθιά πεποίθηση μου, με βάση τη γνώση και την εμπειρία του χώρου, απαλλαγμένος από το δήθεν πολιτικό κόστος, που ποτέ δεν με αφορούσε, ότι η μεγαλύτερη πρόκληση της Δημοτικής Αρχής, για τη νέα περίοδο, ήταν και είναι η απόλυτη αναγκαιότητα για μια σαρωτική αλλαγή στον τρόπο οργάνωσης και λειτουργίας του Δήμου.
Η επιστήμη της Διοίκησης (management) και η εμπειρία λέει ότι σε κάθε Επιχείρηση κι Οργανισμό που θέλει να είναι ανταγωνιστικός και αποτελεσματικός, πρέπει να διαθέτει καλή οργάνωση του ανθρώπινου δυναμικού και να αξιοποιεί στο έπακρο τις σύγχρονες τεχνολογίες. Μόνο η σωστή οργάνωση μπορεί να σε οδηγήσει σε επιτυχημένα αποτελέσματα, γιατί την πολιτική βούληση, για την πρόοδο της πόλης, τη θεωρώ δεδομένη για όλους.
Έχω λοιπόν απόλυτα πεισθεί ότι ο Δήμος πρέπει να γίνει ενιαίος Οργανισμός, με εξαίρεση τη ΔΕΥΑΜΒ η οποία διαχειρίζεται ένα ξεχωριστό ανταποδοτικό τομέα που είναι η Ύδρευση, η Αποχέτευση και η Άρδευση.
Οι υπόλοιποι σημερινοί Οργανισμοί και Επιχειρήσεις που λειτούργησαν την προηγούμενη 3ετία ήτοι ΔΟΕΠΑΠ-ΔΗΠΕΘΕ, ΚΕΠΚΑ-ΔΙΕΚ και ΑΝΕΒΟ πρέπει να ενσωματωθούν στον ενιαίο Δήμο Βόλου ο οποίος πρέπει να αποκτήσει άμεσα ένα σύγχρονο Οργανόγραμμα με μια δεκάδα(10) θεματικών Διευθύνσεων χωρίς επικαλύψεις αρμοδιοτήτων.
Είναι θετικό π.χ. ότι η νέα Δημοτική Αρχή δεν όρισε τοπικούς Αντιδημάρχους που ήταν μια αναγκαιότητα τη μεταβατική περίοδο της ενοποίησης κι όχι σήμερα που πρέπει να λειτουργήσουν οι ενιαίες κεντρικές Υπηρεσίες του Δήμου και κυρίως η αναγκαιότητα να αναδειχθούν και να δραστηριοποιηθούν τα τοπικά Συμβούλια για το σύνολο των τοπικών θεμάτων.
Είναι αρνητικό π.χ. ότι έχουμε Δ/νση Κοιμητηρίων, με ελάχιστα άτομα, όταν η διαχείριση μπορεί να γίνεται κεντρικά, ενώ η συντήρηση ή η κατασκευή μικροέργων να γίνεται απευθείας από την Τεχνική Υπηρεσία.
Στη συλλογή επίσης των Εσόδων του Δήμου, που είναι κομβικό σημείο στη λειτουργία του, αν δεν δοθεί έμφαση με την οργάνωση μιας ισχυρής μονάδας Αδειών και Προσόδων, ο Δήμος θα αντιμετωπίσει προβλήματα, το αμέσως επόμενο διάστημα, μετά και τη δραματική μείωση των εσόδων από το κράτος. Τα 20 εκ. ανείσπρακτα έσοδα, παρελθόντων ετών κι άλλων που δεν βεβαιώθηκαν έγκαιρα αποτυπώνουν την εικόνα των παλαιών Δήμων.
Είναι, λοιπόν, επιτακτική ανάγκη ο Δήμος να αποκτήσει νέο Οργανόγραμμα και να ανακατανείμει το σύνολο του προσωπικού ανάλογα με τις γνώσεις, την εμπειρία, τις δεξιότητες και σ’ ένα βαθμό και τις προτιμήσεις του καθενός. Ένα διοικητικό μηχανισμό που θα λειτουργεί αυτοτελώς έναντι των αιρετών, η δε πυραμίδα της ιεραρχίας του δεν θα καταλήγει στο Δήμαρχο ή τον Αντιδήμαρχο, αλλά στο Γενικό Διευθυντή, ένα σύγχρονο manager του Δήμου.

Αν αυτό το μεγάλο βήμα δεν γίνει τώρα, ο Δήμος θα είναι ένας Οργανισμός αναποτελεσματικός, ελλειμματικός, γιατί δεν θα περιφρουρεί τα έσοδά του και δαπανηρός προς τους πολίτες για τις παρεχόμενες υπηρεσίες.

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

ΤΟ «ΚΛΕΙΣΙΜΟ» ΤΩΝ ΝΟΜΑΡΧΙΩΝ, Ο Γ.Γ. ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ ΚΑΙ Η ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗ

ΚΟΙΝΗ ΥΠΟΨΗΦΙΟΤΗΤΑ ΣΤΟ ΧΩΡΟ ΤΗΣ ΚΕΝΤΡΟΑΡΙΣΤΕΡΑΣ

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΣΤΗ ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΑ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ "ΓΝΩΜΗ"