ΔΕΥΑΜΒ: Μύθοι, πλειοδοσίες και πραγματικότητα
Πολλές φορές τα τελευταία χρόνια η ΔΕΥΑΜΒ, η Δημοτική
Επιχείρηση που διαχειρίζεται την Ύδρευση, την Αποχέτευση και τελευταία και την
Άρδευση του Δήμου, γίνεται στόχος κριτικής από τις παρατάξεις του Δημοτικού
Συμβουλίου αλλά, όπως είναι φυσικό, και από τοπικά μέσα ενημέρωσης. Στις
περισσότερες περιπτώσεις η κριτική αυτή, που από ορισμένους έχει ολοφάνερα
πλέον πάρει το χαρακτήρα της στοχοποίησης, δεν γίνεται με πραγματικές αφορμές,
αλλά συντηρώντας - και όχι πάντοτε άδολα - κάποιους μύθους του παρελθόντος.
Επειδή το νερό είναι πηγή ζωής, η ευαισθησία των πολιτών
ευλόγως είναι πολύ μεγάλη, γι’ αυτό είναι πάντοτε υπαρκτός ο κίνδυνος ένα
σημαντικό τμήμα των πολιτών να παραπλανηθεί και να οδηγηθεί σε λύσεις που δεν
είναι ούτε οι πιο ασφαλείς ούτε οι πιο φθηνές. Όσοι λοιπόν εκμεταλλεύονται αυτή
την ευαισθησία του πολίτη είτε για να αντιπαρατεθούν άγονα στη Δημοτική Αρχή
είτε για άλλους ιδιοτελείς σκοπούς, δείχνουν μεγάλο έλλειμμα υπευθυνότητας
απέναντι στην πόλη και γίνονται συνειδητά ή από αφέλεια και ελαφρότητα συνεργοί
στην προσπάθεια απαξίωσης μιας επιχείρησης που ανήκει στους πολίτες αυτού του
Δήμου, οι οποίοι είναι και οι μοναδικοί χρηματοδότες της αφού πρόκειται για μια
αμιγώς ανταποδοτική Επιχείρηση.
Είναι αλήθεια ότι η ΔΕΥΑΜΒ στο παρελθόν έδωσε αφορμές και εν
πολλοίς υπονόμευσε η ίδια την εικόνα της. Για το γεγονός ότι η ΔΕΥΑΜΒ μπήκε στο
παρελθόν στη δύνη της τοπικής δημόσιας αντιπαράθεσης και της αρνητικής δημοσιότητας,
προφανώς και υπάρχουν ευθύνες, και πολιτικές και υπηρεσιακές.
Αυτή η διαρκής στοχοποίηση «κατάφερε» να δημιουργήσει και να
συντηρήσει μέχρι σήμερα διάφορους μύθους, που συνειδητά ή ασυνείδητα κάποιοι
εύκολα αναπαράγουν, εκμεταλλευόμενοι την ευαισθησία των πολιτών και την
ευαισθησία του ίδιου του προϊόντος (νερό και περιβάλλον).
Ένας πρώτος μύθος που καλλιεργήθηκε όλα αυτά τα χρόνια,
είναι η ποιότητα του νερού. ΟΙ δυσκολίες μεταφοράς νερού από το Πήλιο και η
έλλειψη άλλης πρόνοιας (επιφανειακά νερά κλπ), οδήγησαν την Επιχείρηση σε
πολλαπλασιασμό των γεωτρήσεων στις παρυφές της πόλης, μερικές από τις όποιες,
λόγω των υπεραντλήσεων, υποβαθμίζονταν ποιοτικά τους καλοκαιρινούς μήνες
επηρεάζοντας το μίγμα του νερού (πηγαίου και γεωτρήσεων) που έφτανε στις βρύσες
μας. Η μεγάλη, δε, δημοσιότητα που είχε
δοθεί στην «εισβολή» του Εισαγγελέα στα εργαστήρια της Επιχείρησης για τον
έλεγχο των αποτελεσμάτων, αποτέλεσε τη χαριστική βολή.
Αυτά όμως ανήκουν πια στο παρελθόν. Το νερό σήμερα είναι
πολύ καλό και ορισμένες εποχές του χρόνου άριστο, διότι στις γεωτρήσεις που
προκαλούσαν προβλήματα έχει δημιουργηθεί και τέθηκε σε εφαρμογή από το 2008
σύστημα αφαλάτωσης που δίνει πολύ καλής ποιότητας νερό, το οποίο αναμιγνύεται
με το πηγαίο στις δεξαμενές της Επιχείρησης. Γίνονται συστηματικές αναλύσεις
από το διαπιστευμένο πλέον εργαστήριο μας και από άλλα ιδιωτικά, τα
αποτελέσματα των οποίων αναρτώνται αμέσως στον ιστότοπο της ΔΕΥΑΜΒ, κάτι που
δεν συμβαίνει σε καμία άλλη ΔΕΥΑ της χώρας.
Όποιος λοιπόν αυθαίρετα και χωρίς κανένα απολύτως στοιχείο
αναπαράγει αυτόν το μύθο του παρελθόντος περί δήθεν κακής ποιότητας του πόσιμου
νερού στην πόλη μας, ανεξαρτήτως προθέσεων συκοφαντεί τη ΔΕΥΑΜΒ και οδηγεί τους
πολίτες στα σούπερ μάρκετ.
Ένας δεύτερος μύθος, είναι ότι το νερό της ΔΕΥΑΜΒ είναι
ακριβό κι ότι δεν αξίζει τα λεφτά που πληρώνει ο συμπολίτης μας, σε συνδυασμό
βέβαια και με τον προηγούμενο μύθο για την κακή ποιότητα του νερού.
Είναι γνωστό όμως ότι την τιμή ενός προϊόντος τη διαμορφώνει
το κόστος παραγωγής, ιδιαίτερα στις κοινωφελείς Επιχειρήσεις που στόχος δεν
είναι το κέρδος αλλά το κατά το δυνατόν φθηνό και ποιοτικό προϊόν.
Οι δαπάνες όμως λειτουργίας της ΔΕΥΑΜΒ σήμερα, που κατά βάση
είναι το μισθολογικό κόστος, το κόστος των τιμολογίων της ΔΕΗ και το κόστος
λειτουργίας και συντήρησης των δικτύων και εγκαταστάσεων της Επιχείρησης, δεν
επιτρέπει και νέα, πρόσθετη μείωση της τιμής του νερού και της αποχέτευσης,
μετά τη δραστική μείωση του 25% των δύο προηγούμενων ετών, μια μείωση που δεν
έχει προηγούμενο στη σχεδόν 35ετή ζωή της ΔΕΥΑΜΒ.
Το λειτουργικό κόστος της ΔΕΥΑΜΒ δεν μπορεί να συγκριθεί
απόλυτα με άλλες ΔΕΥΑ, διότι η εισαγωγή της αφαλάτωσης για τη διασφάλιση της
ποιότητας του νερού, η λειτουργία μεγάλου αριθμού αντλιοστασίων και η μεταφορά
των επεξεργασμένων λυμάτων στο «Αγκίστρι» επιβαρύνουν την Επιχείρηση με το
υπέρογκο ποσό των 3 εκ ευρώ προς τη ΔΕΗ, το οποίο αντιστοιχεί στο 20% περίπου
των τακτικών εσόδων (!). Επισημαίνεται ότι η ΔΕΗ αρνείται πεισματικά να δώσει
φθηνότερο ρεύμα στις ΔΕΥΑ, ενώ έχουν όλες τις προϋποθέσεις προς τούτο.
Στόχος της επιχείρησης είναι να υποκαταστήσει σε μεγάλο
βαθμό τις αφαλατώσεις με συστηματικό έλεγχο του μη ανταποδοτικού (ατιμολόγητου)
νερού (διαρροές κ.λπ.) που φθάνει σήμερα στο 40%, εμπλουτισμό των υδραγωγείων με
πηγαία νερά και χρησιμοποίηση του καθαρού πλέον νερού από τον τριτοβάθμιο
βιολογικό καθαρισμό για άρδευση, μαζί με καλλιέργεια καταναλωτικής συνείδησης
για περιορισμό και ορθολογική χρήση του πολύτιμου αυτού αγαθού. Επίσης να
προσθέσει νέα έσοδα στην επιχείρηση με την λειτουργία της παραγωγής ηλεκτρικής
ενέργειας από τη μονάδα βιοαερίου του βιολογικού που είχε μείνει για πολλά
χρόνια εκτός λειτουργίας, το νέο υδροηλεκτρικό που θα γίνει στη θέση
«Μετερίζια» και την αξιοποίηση της λάσπης του βιολογικού για την παραγωγή
επίσης ηλεκτρικής ενέργειας που έχει υποβληθεί για χρηματοδότηση στο ΕΠΠΕΡΑΑ.
Ένας τρίτος μύθος, είναι ότι οι υπάλληλοι της ΔΕΥΑΜΒ είναι
τα λεγόμενα ρετιρέ του Δήμου και γι’ αυτό επιβαρύνουν την τιμή του νερού. Και
πρόκειται πια για μύθο, αφού τα τελευταία χρόνια έχουν υποστεί πολύ μεγάλες
μισθολογικές μειώσεις, σε συνδυασμό δε με τη μείωση του προσωπικού λόγω
συνταξιοδοτήσεων και το πάγωμα των προσλήψεων, το μισθολογικό κόστος στη ΔΕΥΑΜΒ
αντιστοιχεί πλέον μόνο στο 33% των
τακτικών εσόδων, έναντι 55% και πλέον πριν από μερικά χρόνια. Πρόκειται για
ποσοστό που θα ζήλευαν και ιδιωτικές επιχειρήσεις και που αποδεικνύει την υψηλή
παραγωγικότητα των εργαζομένων στην Επιχείρηση και την ιδιαίτερα θετική σχέση
«κόστους-κοινωνικής ωφελιμότητας» που έχει επιτευχθεί.
Ένας τέταρτος μύθος, είναι η κακοδιαχείριση και οι σπατάλες
στη λειτουργία της ΔΕΥΑΜΒ. Κανείς δεν αμφισβητεί ότι η ΔΕΥΑΜΒ έδωσε στο
παρελθόν, με πραγματικά ή καταγγελλόμενα περιστατικά πολλά από τα οποία
ελέγχονται από τη Δικαιοσύνη, αφορμές να δημιουργηθεί στην τοπική κοινωνία
εικόνα κακοδιαχείρισης. Ως δημοσίου χαρακτήρα επιχείρηση λειτούργησε και
αναπαρήγαγε αρνητικά φαινόμενα των ΔΕΚΟ, που έχουν κατά καιρούς αναδειχθεί
όπως, «πλούσιες» επιχειρησιακές συμβάσεις, πελατειακές σχέσεις, φατριασμοί,
αυθαίρετες υπηρεσιακές μεταβολές, προγραμματικές συμβάσεις με το Δήμο, κλπ.
Είναι χαρακτηριστικό ότι η ΔΕΥΑΜΒ είχε φτάσει στο σημείο να πληρώνει στο
παρελθόν για αρκετά χρόνια τρεις(3) υψηλόμισθους Γενικούς Διευθυντές
ταυτόχρονα. Ένας εν ενεργεία, για τη λειτουργία της Επιχείρησης, ένας στο
«ψυγείο» κι ένας τρίτος να διεκδικεί και να δικαιώνεται στις αίθουσες του
Δικαστηρίου.
Πρέπει όλοι να αντιληφθούν ότι ο παλαιός τρόπος λειτουργίας
της Επιχείρησης έχει πλήρως ανατραπεί και καλό είναι να μην αναπαράγουν τους
μύθους που έρχονται από το παρελθόν. Δεν υπάρχουν πια στην παραγωγική
λειτουργία της Επιχείρησης ούτε «τσαπάκια», ούτε ρετιρέ, ούτε κακοδιαχείριση.
Όλα γίνονται με απόλυτη διαφάνεια, εφαρμόζεται νέο οργανόγραμμα που στελεχώθηκε
με νέα και παλαιά στελέχη, στο Δ.Σ. συμμετέχουν για πρώτη φορά όλες οι
παρατάξεις των μειοψηφιών καθώς, επίσης για πρώτη φορά, και εκπρόσωπος του ΤΕΕ.
Είναι θεμιτό κάποιος να φιλοδοξεί να ηγηθεί της Δημοτικής
Αρχής, αρκεί αυτό να μη γίνεται σε βάρος των φορέων που θα κληθεί αύριο να
διοικήσει. Δεν μπορεί να ισχύσει εδώ η γνωστή τακτική, «ο σκοπός αγιάζει τα
μέσα». Διότι εδώ ο σκοπός «δηλητηριάζει» την τοπική κοινωνία και οδηγεί μερίδα
συμπολιτών μας σε λύσεις που δεν θα επέλεγαν ποτέ με υπεύθυνη πληροφόρηση.
Οι πολίτες όμως δεν είναι πια ανυποψίαστοι και έχουν
καταλάβει πολύ καλά τις σκοπιμότητες όλων αυτών που αναπαράγουν τους γνωστούς
μύθους του παρελθόντος.
Σχόλια