ΠΡΟΫΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ ΔΗΜΟΥ ΒΟΛΟΥ ΓΙΑ ΤΟ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟ ΕΤΟΣ 2013 Εισήγηση μου στη Συνεδρίαση του ΔΣ Βόλου


Το οικονομικό περιβάλλον μέσα στο οποίο συντάσσεται ο προϋπολογισμός του Δήμου Βόλου για το 2013 είναι ιδιαίτερα αρνητικό για την ΤΑ και χαρακτηρίζεται από περαιτέρω μείωση των εσόδων από τους ΚΑΠ, από περαιτέρω συμπίεση των εργαζομένων σε επίπεδο εισοδημάτων και σε επίπεδο απασχόλησης, με τις διαθεσιμότητες, και από τη συνεχιζόμενη, για 5η συνεχή χρονιά, οικονομική ύφεση της χώρας που μας οδηγεί στη συρρίκνωση των εισοδημάτων αλλά και των τοπικών εσόδων των Δήμων από τέλη και δικαιώματα. Όπως είναι γνωστό οι πηγές χρηματοδότησης για κάθε Δήμο είναι οι κεντρικοί αυτοτελείς πόροι (ΚΑΠ), το λεγόμενο ΠΔΕ, τα τοπικά τέλη και δικαιώματα και τα έσοδα από την αξιοποίηση κινητής και ακίνητης Περιουσίας του Δήμου. Οι ΚΑΠ των Δήμων προέρχονται από το 21,3% του φόρου φυσικών και νομικών προσώπων, από το 12% του ΦΠΑ και από το 50% του ΦΑΠ. Με βάση τα ποσοστά αυτά το ποσό που προκύπτει, από το φετινό προϋπολογισμό της χώρας, είναι για τους δήμους περίπου 5 δις €. Δυστυχώς στο πλαίσιο των περιστολών, που οδηγούν την ΤΑ στα όρια της επιβίωσης, αντί των 5 δις € προγραμματίζεται θα αποδοθούν μόνο τα 2,3 δις €. Αν από αυτό το πόσο αφαιρέσει κανείς τα προνοιακά επιδόματα, το πραγματικό ποσό είναι περίπου 1,5 δις € και στην καλύτερη περίπτωση θα γίνει 1,8 δις € αν αποδοθεί και η έκτακτη επιχορήγηση των 312 εκ €. Ο Δήμος Βόλου αναμένεται να εισπράξει το ποσό των 32 εκ ευρώ. Οι τοπικοί πόροι του Δήμου αφορούν κυρίως τα ανταποδοτικά τέλη και δικαιώματα, τα ενοίκια κλπ που ήδη έχουμε αποφασίσει και τα οποία θα ανέλθουν στο ποσό των 20 εκ ευρώ. Σ’ αυτά θα προστεθούν οι πόροι του λεγόμενου ΠΔΕ για τα έργα που υπολογίζονται σε 22 εκ ευρώ και τα έσοδα από ΠΟΕ που θα φθάσουν τα 5 εκ ευρώ κλπ Τελικά το ύψος του προϋπολογισμού του Δήμου Βόλου για το 2013 είναι περίπου 107 εκ € εκ ευρώ. Ο ισοσκελισμός όμως των εσόδων – εξόδων θα γίνει στο ποσό 90,7 εκ ευρώ. Το ποσό των 16,3 εκ € που αφαιρείται από τα 107 εκ € αφορά βεβαιωθέντα έσοδα προηγούμενων ετών που δεν εισπράχθηκαν μέχρι σήμερα και είναι επιδιωκόμενος στόχος για το τρέχον οικονομικό έτος και τα επόμενα χρόνια. Την αφαίρεση των εσόδων αυτών από τον προϋπολογισμό υπέδειξε το Υπουργείο κατ’ εφαρμογή της ΚΥΑ 47490/18-12-2012. Παρά του ότι το μέτρο είναι υποχρεωτικό πρέπει να πούμε ότι είναι σωστό διότι είναι ένα στοιχείο που οδηγούσε τους Δήμους σε ελλείμματα. Πρόκειται για αβέβαια έσοδα που δεν πρέπει να γίνουν δαπάνες. Στην περίπτωση του Βόλου ο μαθηματικός τύπος της ΚΥΑ «εκτιμάει» ότι από τα 16,5 εκ € βεβαιωθέντων εσόδων τα προηγούμενα χρόνια θα εισπραχθεί, περίπου, 1 εκ €. Ο προϋπολογισμός του 2013 έρχεται να χρηματοδοτήσει τη λειτουργία των Υπηρεσιών και το επενδυτικό πρόγραμμα του Δήμου, σύμφωνα με το αναλυτικό ετήσιο πρόγραμμα δράσης και το αντίστοιχο Τεχνικό πρόγραμμα που εξειδικεύουν το Επιχειρησιακό Σχέδιο του Δήμου. Δυστυχώς από φέτος η υλοποίηση του προϋπολογισμού των Δήμων τίθεται κάτω από τον αυστηρό έλεγχο ενός παρατηρητηρίου "αυτοτέλειας" που συγκρότησε το Υπουργείο Εσωτερικών. Αν ο Δήμος εκτραπεί των προϋπολογισθέντων δαπανών και εσόδων, τίθεται σε καθεστώς επιτήρησης και ειδικού μνημονίου. Είναι σαν το ακρωτήριο "καλής ελπίδας". Η αυτοτέλεια μάλλον καταργείται προς το παρόν. Το κεντρικό κράτος που εκτροχίασε τα δημοσιονομικά της χώρας δεν εμπιστεύεται τώρα την ΤΑ στην υλοποιήσει του προϋπολογισμού της. Η αλήθεια είναι ότι υπήρχε «εκτροχιασμός» και στην ΤΑ κι υπάρχουν γι’ αυτό ευθύνες και σε επίπεδο αιρετών και σε επίπεδο συνδικαλιστικού κινήματος. Γι’ αυτό ως στελέχη της ΤΑ έχουμε μεγάλη ευθύνη να ανατρέψουμε όχι μόνο τις πρακτικές του παρελθόντος αλλά κι αυτή τη χαλαρή νοοτροπία που αφήσαμε να εμπεδωθεί στην κοινωνία ότι ο Δήμος δεν είναι αρκετά αυστηρός στη βεβαίωση και την είσπραξη των τοπικών εσόδων αφού οι αιρετοί εξαρτώνται από την ψήφο του πολίτη. Ο προϋπολογισμός για κάθε επιχείρηση και οργανισμό έχει νόημα μόνο αν εφαρμοστεί. Εγγύηση για την πιστή εφαρμογή του προϋπολογισμού δεν αποτελεί για μας κανένα Παρατηρητήριο αλλά η σταθερή βούληση της Δημοτικής Αρχής, το επίπεδο οικονομικής εξυγίανσης που επετεύχθη μέχρι σήμερα και βέβαια η νέα οργανωτική δομή του Δήμου και το νέο οργανόγραμμα που "απέκτησε" πρόσφατα. Γιατί ο Δήμος Βόλου με αυτή η Δημοτική Αρχή και με τη συνεργασία όλων των παρατάξεων του ΔΣ κατάφερε, πράγματι, μέσα σε πολύ αντίξοες συνθήκες, όχι μόνο να ενοποιήσει, «εν λειτουργία», τους εννέα(9) ΟΤΑ και τους ογδόντα(80), περίπου, οργανισμούς και επιχειρήσεις τους, αλλά ταυτόχρονα, να νοικοκυρέψει τα οικονομικά του Δήμου και να εξοφλήσει μεγάλο μέρος των παλαιών υποχρεώσεων των πρώην Δήμων. Μετά την ψήφιση του προϋπολογισμού τα υπηρεσιακά στελέχη του Δήμου Βόλου στο πλαίσιο της νέας οργανωτικής δομής με τις Θεματικές και τις Επιτελικές Υπηρεσίες αναλαμβάνουν τη συστηματική παρακολούθηση και τον κεντρικό έλεγχο των προϋπολογισμών τόσο του Δήμου όσο και των Νομικών προσώπων και Επιχειρήσεων που ο Δήμος επιχορηγεί. Πέρα από τη χρηστή και νοικοκυρεμένη διαχείριση των δύο πρώτων χρόνων τώρα είναι η ώρα, στο πλαίσιο της νέας οργανωτικής δομής του Δήμου, να ξεκινήσουμε και να τολμήσουμε όλοι μαζί μια «εκ βαθέων» επαναξιολόγηση κάθε δαπάνης του προϋπολογισμού, εισάγοντας τη νέα προσέγγιση στη σύνταξη των Προϋπολογισμών, που δε θα στηρίζεται στις ποσοστιαίες αλλαγές των δαπανών του προηγούμενου έτους, όπως γίνεται σήμερα, αλλά θα επανεξετάζει (σε τακτά διαστήματα), από μηδενική βάση, όλες οι ανελαστικές δαπάνες, αξιοποιώντας τις νέες τεχνολογίες, τις καινοτομικές ιδέες κι ένα σύγχρονο κι αποτελεσματικό τρόπο οργάνωσης και λειτουργίας των υπηρεσιών του Δήμου. Εκτίμηση μας είναι ότι υπάρχουν ακόμη περιθώρια βελτίωσης της λειτουργίας και της αποτελεσματικότητας του Δήμου που οδηγεί σε ποιοτικές υπηρεσίες με χαμηλότερο κόστος. Τα σημαντικά και μετρήσιμα βήματα που έγιναν τα προηγούμενα δύο(2) χρόνια μας επιτρέπουν να αισιοδοξούμε. Στο πλαίσιο της λειτουργίας της Οικονομικής μας Επιτροπής, και υπό την εποπτεία της, παράλληλα με την πιστή εφαρμογή του Προϋπολογισμού, θα ξεκινήσουμε την επαναξιολόγηση όλων των ανελαστικών δαπανών και τον ενδεχόμενο επανασχεδιασμό οργάνωσης των υπηρεσιών με στόχο ποιοτική αναβάθμιση με το μικρότερο δυνατό κόστος. Να σχεδιάσουμε πχ, σε μακροχρόνια και ιεραρχημένη βάση, τις δαπάνες λειτουργίας και συντήρησης των εγκαταστάσεων και γενικά το λειτουργικό κόστος των περιουσιακών στοιχείων του Δήμου (επενδύσεις, συντήρησης, ενεργειακές αναβαθμίσεις κλπ) για να πετύχουμε μείωση του κόστους λειτουργίας και εξοικονόμηση πόρων για περισσότερη στήριξη των κοινωνικών δομών και των δομών στήριξης της απασχόλησης. Ανεξάρτητα από το ποιος είναι σήμερα ή αύριο στη Δημοτική Αρχή πρέπει να επιδιώξουμε μια νέα συμφωνία με τους πολίτες. Η αυτοδιαχείριση των τοπικών υποθέσεων που ασκείται από τους Δήμους απαιτεί κανόνες με δικαιώματα και υποχρεώσεις. Εμείς ως αιρετοί έχουμε υποχρέωση να αξιολογούμε αυστηρά τις δαπάνες για να μειώσουμε το κόστος λειτουργίας αλλά οι πολίτες και οι επιχειρήσεις πρέπει να ανταποκρίνονται έγκαιρα στις υποχρεώσεις τους ώστε να μπορούμε, ως κοινωνία αλληλεγγύης, να στηρίζουμε τις αδύναμες κοινωνικές ομάδες κι όσους αδυνατούν να ανταποκριθούν στις υποχρεώσεις τους. Αυτό δεν μπορεί να γίνει μόνο από μια Δημοτική Αρχή. Θα πρέπει να βοηθήσουμε όλοι ώστε να εμπεδώσουμε ένα νέο κλίμα στις σχέσεις Δήμου-δημοτών. Να θέσουμε τέρμα στις παθογένειες του παρελθόντος της μη είσπραξης των πόρων των Δήμων για προφανείς ψηφοθηρικούς λόγους. Είναι άλλωστε πολύ ασφυκτικό πλέον το νέο πλαίσιο λειτουργίας και για τους υπαλλήλους και για τους αιρετούς. Αν, όπως λέγεται, ο προϋπολογισμός είναι η πυξίδα κάθε οργανισμού και επιχείρησης που σε οδηγεί στην πορεία που έχεις χαράξει ο προϋπολογισμός του Δήμου δείχνει ότι είμαστε στη σωστή Ρότα.

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

ΤΟ «ΚΛΕΙΣΙΜΟ» ΤΩΝ ΝΟΜΑΡΧΙΩΝ, Ο Γ.Γ. ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ ΚΑΙ Η ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗ

ΚΟΙΝΗ ΥΠΟΨΗΦΙΟΤΗΤΑ ΣΤΟ ΧΩΡΟ ΤΗΣ ΚΕΝΤΡΟΑΡΙΣΤΕΡΑΣ

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΣΤΗ ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΑ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ "ΓΝΩΜΗ"