ΝΕΑ ΑΓΧΙΑΛΟΣ: ΤΟ ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟ ΤΗΣ ΚΕΝΤΡΙΚΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ
Να δοθεί τώρα σε λειτουργία ο νέος σύγχρονος αεροσταθμός
Τις τελευταίες ημέρες το αεροδρόμιο της Ν. Αγχιάλου, για μια ακόμη φορά, έγινε πρώτο θέμα στον τοπικό τύπο, με αφορμή πιθανές νέες καθυστερήσεις στην ολοκλήρωση του νέου σύγχρονου τερματικού αεροσταθμού (terminal) και τη μη έγκαιρη παράδοσή του σε χρήση.
Η ιστορία του αεροδρομίου είναι γνωστή. Το γεγονός ότι ένα σύγχρονο αεροδρόμιο αποτελεί βασική υποδομή για την τουριστική ανάπτυξη μιας περιοχής κι ότι στην κεντρική Ελλάδα δεν υπήρχε ένα επιβατικό αεροδρόμιο (είχε μόνο δύο στρατιωτικά) οδήγησε τους συλλογικούς φορείς του Ν. Μαγνησίας, πριν από αρκετά χρόνια, να διεκδικήσουν τη ίδρυση, δίπλα στις εγκαταστάσεις του αεροδρομίου της 111 πτέρυγας μάχης, ενός επιβατικού αεροδρομίου που θα μπορούσε να καλύψει τις ανάγκες της ευρύτερης περιοχής.
Μετά το διάδρομο προσγείωσης-απογείωσης των αεροσκαφών, το πιο σημαντικό έργο σ’ ένα αεροδρόμιο είναι η κατασκευή ενός σύγχρονου τερματικού αεροσταθμού. Είναι χώρος που στεγάζονται όλες οι επίγειες δραστηριότητες και εξυπηρετούνται οι επιβάτες και οι αεροπορικές εταιρείες. Η ανέγερση του νέου αεροσταθμού της Ν. Αγχιάλου εντάχθηκε στο 3ο ΚΠΣ με χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης και απόδοσής του στους χρήστες το Νοέμβριο του 2008.
Όπως συχνά συμβαίνει στην πορεία «παραγωγής» των δημοσίων έργων προκύπτουν καθυστερήσεις και υπερβάσεις στους προϋπολογισμούς, διότι κάποιες εργασίες δεν προβλέφθηκαν από την αρχή, διότι κάποιες τροποποιήσεις στις μελέτες προέκυψαν κλπ. Έτσι κι εδώ στον Ανάδοχο του έργου δόθηκε συμπληρωματική σύμβαση που ανέβασε το κόστος κατά 25% και δύο παρατάσεις, με την υποχρέωση της παράδοσης του έργου σε χρήση στις 30 Απριλίου 2010.
Ήταν γνωστό ότι για την πλήρη λειτουργία του αεροσταθμού θα παρέμενε σε εκκρεμότητα η βελτίωση της οδικής πρόσβασης στο αεροδρόμιο, από την Εθνική οδό (ΠΑΘΕ), η ολοκλήρωση του δαπέδου σύνδεσης αεροσταθμού και διαδρόμου αεροσκαφών (air site), το δίκτυο μεταφοράς υγρών αποβλήτων, αεροσταθμού και αεροσκαφών, στο σύστημα βιολογικού καθαρισμού Αλμυρού και η φύτευση πρασίνου στον περιβάλλοντα χώρο του σταθμού. Οι εργασίες αυτές σύμφωνα με τον προγραμματισμό της Υπηρεσίας πολιτικής αεροπορίας (ΥΠΑ) θα αντιμετωπιζόταν με μια νέα εργολαβία στο μέλλον.
Η κατασκευή βέβαια των υποδομών σε ένα νέο περιφερειακό αεροδρόμιο δεν είναι αρκετό για την προσέλκυση αεροπορικών εταιρειών αν δεν αναληφθούν πρωτοβουλίες για τη προβολή του για να πειστούν οι εταιρείες ότι θα δημιουργηθεί μεταφορικό έργο ώστε οι πτήσεις τους να είναι βιώσιμες και επικερδείς.
Η σημερινή Νομαρχιακή Αρχή, από την αρχή της θητείας, έθεσε ως βασικό στόχο για την ανάπτυξη του τουρισμού στο Νομό και της ευρύτερη περιοχή την προσέλκυση αεροπορικών εταιρειών και την καθιέρωση της Ν. Αγχιάλου ως αεροδρομίου κεντρικής Ελλάδος. Αυτή είναι βασική υποχρέωση των τοπικών κοινωνιών που διεκδικούν από την πολιτεία την κατασκευή ενός μεγάλου έργου υποδομής. Να φροντίσουν να αξιοποιηθεί και να λειτουργήσει, το συντομότερο δυνατό, προς όφελος των πολιτών και της τοπικής οικονομικής ανάπτυξης. Καρπός αυτών των προσπαθειών του Νομάρχη Απόστολου Παπατόλια και της Αντινομάρχη Εύης Αδαμάκη είναι η λειτουργία, τα τελευταία χρόνια, πτήσεων της Air Berlin και από φέτος το Μάιο η άφιξη της μεγαλύτερης αεροπορικής εταιρείας χαμηλού κόστους της Ευρώπης, της Ryanair.
Τις καθυστερήσεις που παρατηρούνταν στην ολοκλήρωση του έργου αναγκαστήκαμε να επισημάνουμε με επιστολή του Νομάρχη προς το ΥΠΕΧΩΔΕ ήδη από τον Αύγουστο του 2009. Τις διαβεβαιώσεις ότι όλα εξελίσσονται ομαλά ακολούθησε η διακοπή εργασιών, με δήλωση του Αναδόχου, στο τέλος του 2009, λόγω αδυναμίας από ανεξόφλητες οφειλές. Ο ανάδοχος «επιστρέφει» στο έργο στις αρχές του χρόνου και υπόσχεται ότι στο τέλος Απριλίου ο αεροσταθμός θα είναι έτοιμος να παραδοθεί σε χρήση.
Κι ενώ αναμένεται η έναρξη δρομολογίων στο τέλος Μαΐου της Ryanair η ΥΠΑ εγείρει θέμα κατασκευής του συνόλου του υπαίθριου χώρου επίγειων εξυπηρετήσεων (air site). Η εξέλιξη αυτή είναι εύλογο να προκαλεί αντιδράσεις αφού όλοι, πλέον με πρώτη τη ΝΑΜ, κινδυνεύουν να αποδειχθούν αναξιόπιστοι για τις υποσχέσεις τους ότι ο νέος αεροσταθμός θα δινόταν σε χρήση τη φετινή τουριστική περίοδο, σύμφωνα με τις ρητές διαβεβαιώσεις Υπηρεσιών και Αναδόχου.
Πιστεύουμε ότι παρά τις ελλείψεις, που δεν εμποδίζουν την ασφαλή λειτουργία, ο νέος αεροσταθμός θα πρέπει να παραδοθεί τις επόμενες ημέρες στη χρήση του αεροδρομίου. Οι υπόλοιπες εργασίες που αφορούν τη δενδροφύτευση, του περιβάλλοντα χώρου πρασίνου, όπως και την προσωρινή μεταφορά (με βυτιοφόρα) των υγρών αποβλήτων στο βιολογικό του Αλμυρού μπορούν να αναληφθούν από τους Δήμους της περιοχής (Ν. Αγχίαλος, Αλμυρός και Δήμος Βόλου). Η Νομαρχία θα αναλάβει την υποχρέωση να διεκδικήσει τη χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ των έργων που υπολείπονται δηλαδή τη σύνδεση με το αποχετευτικό του Αλμυρού, την αναβάθμιση της οδικής σύνδεσης με την εθνική οδό και βέβαια την ολοκλήρωση του δαπέδου επίγειων εξυπηρετήσεων (air site).
Η αλλαγή του τοπίου των οδικών μεταφορών στη Θεσσαλία με την κατασκευή της Ε65 και η επικείμενη οδηγία, που θα αποτρέπει την κατασκευή αεροδρομίων σε ακτίνα μικρότερη των 200 χιλ. μεταξύ τους, δίνει προοπτικές στο αεροδρόμιο της Ν. Αγχιάλου να γίνει το αεροδρόμιο της Κεντρικής Ελλάδος.
Τις τελευταίες ημέρες το αεροδρόμιο της Ν. Αγχιάλου, για μια ακόμη φορά, έγινε πρώτο θέμα στον τοπικό τύπο, με αφορμή πιθανές νέες καθυστερήσεις στην ολοκλήρωση του νέου σύγχρονου τερματικού αεροσταθμού (terminal) και τη μη έγκαιρη παράδοσή του σε χρήση.
Η ιστορία του αεροδρομίου είναι γνωστή. Το γεγονός ότι ένα σύγχρονο αεροδρόμιο αποτελεί βασική υποδομή για την τουριστική ανάπτυξη μιας περιοχής κι ότι στην κεντρική Ελλάδα δεν υπήρχε ένα επιβατικό αεροδρόμιο (είχε μόνο δύο στρατιωτικά) οδήγησε τους συλλογικούς φορείς του Ν. Μαγνησίας, πριν από αρκετά χρόνια, να διεκδικήσουν τη ίδρυση, δίπλα στις εγκαταστάσεις του αεροδρομίου της 111 πτέρυγας μάχης, ενός επιβατικού αεροδρομίου που θα μπορούσε να καλύψει τις ανάγκες της ευρύτερης περιοχής.
Μετά το διάδρομο προσγείωσης-απογείωσης των αεροσκαφών, το πιο σημαντικό έργο σ’ ένα αεροδρόμιο είναι η κατασκευή ενός σύγχρονου τερματικού αεροσταθμού. Είναι χώρος που στεγάζονται όλες οι επίγειες δραστηριότητες και εξυπηρετούνται οι επιβάτες και οι αεροπορικές εταιρείες. Η ανέγερση του νέου αεροσταθμού της Ν. Αγχιάλου εντάχθηκε στο 3ο ΚΠΣ με χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης και απόδοσής του στους χρήστες το Νοέμβριο του 2008.
Όπως συχνά συμβαίνει στην πορεία «παραγωγής» των δημοσίων έργων προκύπτουν καθυστερήσεις και υπερβάσεις στους προϋπολογισμούς, διότι κάποιες εργασίες δεν προβλέφθηκαν από την αρχή, διότι κάποιες τροποποιήσεις στις μελέτες προέκυψαν κλπ. Έτσι κι εδώ στον Ανάδοχο του έργου δόθηκε συμπληρωματική σύμβαση που ανέβασε το κόστος κατά 25% και δύο παρατάσεις, με την υποχρέωση της παράδοσης του έργου σε χρήση στις 30 Απριλίου 2010.
Ήταν γνωστό ότι για την πλήρη λειτουργία του αεροσταθμού θα παρέμενε σε εκκρεμότητα η βελτίωση της οδικής πρόσβασης στο αεροδρόμιο, από την Εθνική οδό (ΠΑΘΕ), η ολοκλήρωση του δαπέδου σύνδεσης αεροσταθμού και διαδρόμου αεροσκαφών (air site), το δίκτυο μεταφοράς υγρών αποβλήτων, αεροσταθμού και αεροσκαφών, στο σύστημα βιολογικού καθαρισμού Αλμυρού και η φύτευση πρασίνου στον περιβάλλοντα χώρο του σταθμού. Οι εργασίες αυτές σύμφωνα με τον προγραμματισμό της Υπηρεσίας πολιτικής αεροπορίας (ΥΠΑ) θα αντιμετωπιζόταν με μια νέα εργολαβία στο μέλλον.
Η κατασκευή βέβαια των υποδομών σε ένα νέο περιφερειακό αεροδρόμιο δεν είναι αρκετό για την προσέλκυση αεροπορικών εταιρειών αν δεν αναληφθούν πρωτοβουλίες για τη προβολή του για να πειστούν οι εταιρείες ότι θα δημιουργηθεί μεταφορικό έργο ώστε οι πτήσεις τους να είναι βιώσιμες και επικερδείς.
Η σημερινή Νομαρχιακή Αρχή, από την αρχή της θητείας, έθεσε ως βασικό στόχο για την ανάπτυξη του τουρισμού στο Νομό και της ευρύτερη περιοχή την προσέλκυση αεροπορικών εταιρειών και την καθιέρωση της Ν. Αγχιάλου ως αεροδρομίου κεντρικής Ελλάδος. Αυτή είναι βασική υποχρέωση των τοπικών κοινωνιών που διεκδικούν από την πολιτεία την κατασκευή ενός μεγάλου έργου υποδομής. Να φροντίσουν να αξιοποιηθεί και να λειτουργήσει, το συντομότερο δυνατό, προς όφελος των πολιτών και της τοπικής οικονομικής ανάπτυξης. Καρπός αυτών των προσπαθειών του Νομάρχη Απόστολου Παπατόλια και της Αντινομάρχη Εύης Αδαμάκη είναι η λειτουργία, τα τελευταία χρόνια, πτήσεων της Air Berlin και από φέτος το Μάιο η άφιξη της μεγαλύτερης αεροπορικής εταιρείας χαμηλού κόστους της Ευρώπης, της Ryanair.
Τις καθυστερήσεις που παρατηρούνταν στην ολοκλήρωση του έργου αναγκαστήκαμε να επισημάνουμε με επιστολή του Νομάρχη προς το ΥΠΕΧΩΔΕ ήδη από τον Αύγουστο του 2009. Τις διαβεβαιώσεις ότι όλα εξελίσσονται ομαλά ακολούθησε η διακοπή εργασιών, με δήλωση του Αναδόχου, στο τέλος του 2009, λόγω αδυναμίας από ανεξόφλητες οφειλές. Ο ανάδοχος «επιστρέφει» στο έργο στις αρχές του χρόνου και υπόσχεται ότι στο τέλος Απριλίου ο αεροσταθμός θα είναι έτοιμος να παραδοθεί σε χρήση.
Κι ενώ αναμένεται η έναρξη δρομολογίων στο τέλος Μαΐου της Ryanair η ΥΠΑ εγείρει θέμα κατασκευής του συνόλου του υπαίθριου χώρου επίγειων εξυπηρετήσεων (air site). Η εξέλιξη αυτή είναι εύλογο να προκαλεί αντιδράσεις αφού όλοι, πλέον με πρώτη τη ΝΑΜ, κινδυνεύουν να αποδειχθούν αναξιόπιστοι για τις υποσχέσεις τους ότι ο νέος αεροσταθμός θα δινόταν σε χρήση τη φετινή τουριστική περίοδο, σύμφωνα με τις ρητές διαβεβαιώσεις Υπηρεσιών και Αναδόχου.
Πιστεύουμε ότι παρά τις ελλείψεις, που δεν εμποδίζουν την ασφαλή λειτουργία, ο νέος αεροσταθμός θα πρέπει να παραδοθεί τις επόμενες ημέρες στη χρήση του αεροδρομίου. Οι υπόλοιπες εργασίες που αφορούν τη δενδροφύτευση, του περιβάλλοντα χώρου πρασίνου, όπως και την προσωρινή μεταφορά (με βυτιοφόρα) των υγρών αποβλήτων στο βιολογικό του Αλμυρού μπορούν να αναληφθούν από τους Δήμους της περιοχής (Ν. Αγχίαλος, Αλμυρός και Δήμος Βόλου). Η Νομαρχία θα αναλάβει την υποχρέωση να διεκδικήσει τη χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ των έργων που υπολείπονται δηλαδή τη σύνδεση με το αποχετευτικό του Αλμυρού, την αναβάθμιση της οδικής σύνδεσης με την εθνική οδό και βέβαια την ολοκλήρωση του δαπέδου επίγειων εξυπηρετήσεων (air site).
Η αλλαγή του τοπίου των οδικών μεταφορών στη Θεσσαλία με την κατασκευή της Ε65 και η επικείμενη οδηγία, που θα αποτρέπει την κατασκευή αεροδρομίων σε ακτίνα μικρότερη των 200 χιλ. μεταξύ τους, δίνει προοπτικές στο αεροδρόμιο της Ν. Αγχιάλου να γίνει το αεροδρόμιο της Κεντρικής Ελλάδος.
Σχόλια