Ο ΤΟΠΙΚΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΤΟ ΠΟΛΙΤΙΚΟ ΚΟΣΤΟΣ είναι πάντα κακοί σύμβουλοι του ορθολογικού σχεδιασμού και της βιώσιμης ανάπτυξης
«Η Ζαγορά δεν είναι πίσω από το βουνό (το Πήλιο), όπως εκεί στο Βόλο νομίζεται, αλλά ο Βόλος είναι πίσω από το βουνό», μου έλεγε σε έντονο ύφος ένας αγανακτισμένος κάτοικος της Ζαγοράς, που ήρθε μαζί με άλλους συμπολίτες του στην ανοιχτή συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου που έγινε στο Δήμο, για το γνωστό θέμα του δρόμου που θα συνδέσει τα παράλια των νομών Λάρισας και Μαγνησίας, από το Σκλήθρο μέχρι το Πουρί του Α. Πηλίου.
Τους εξήγησα ότι υπάρχει ελλιπής πληροφόρηση για το θέμα κι ότι αντίθετα το Νομαρχιακό Συμβούλιο τάχθηκε ομόφωνα υπέρ του έργου. Αυτό όμως θα πραγματοποιηθεί μόνο αν γίνουν όλα όσα προβλέπει ο νόμος, για την αδειοδότηση κατασκευής ενός έργου κι αν τελικά το κράτος αποφασίσει να χρηματοδοτήσει τη μελέτη και την κατασκευή ενός μεγάλου έργου, που σήμερα ξεπερνάει τα 100 εκ ευρώ. Κι όλα αυτά βέβαια τη στιγμή που το κράτος δεν έχει ακόμη χρηματοδοτήσει την κατασκευή της παράκαμψης της Ζαγοράς, που καρκινοβατεί για πολλά χρόνια, την κατασκευή της παράκαμψης των παραλιακών οικισμών από την Αγριά μέχρι το Λεφόκαστρο, την κατασκευή της παράκαμψης των οικισμών στον άξονα Βόλου – Πορταριάς, την κατασκευή των βελτιώσεων πρόσβασης στο χιονοδρομικό κέντρο που είναι ένα πλεονέκτημα για τον τουρισμό της περιοχή μας και την κατασκευή των βελτιώσεων που απαιτούνται στο οδικό δίκτυο του Πηλίου και του Αλμυρού.
Το πρώτο, όμως, μήνυμα που «πήρε» αυτός ο πολίτης που διαμαρτυρόταν σε μένα, από αυτούς που είχαν ελλιπή πληροφόρηση, και χωρίς να το θέλουν του «εξάπτουν» έναν άκρατο τοπικισμό, που δεν έχει σχέση με την αγάπη για την ιδιαίτερη πατρίδα του, είναι ότι η Νομαρχία πάει να πάρει ένα(1) εκ ευρώ από το Α. Πήλιο» να το μεταφέρει σε άλλες περιοχές του νομού.
Επί της ουσίας το θέμα έχει εξαντληθεί. Ο δρόμος είναι γνωστό παλαιό αίτημα και μπορεί να υλοποιηθεί τμηματικά. Εντάχθηκε ήδη από το 2002 η πρώτη μελέτη Κεραμίδι - όρια Ν. Λάρισας αλλά χάθηκε από κακούς χειρισμούς. Πολύ σωστά όμως συντάχθηκε το 2006, η συνολική προκαταρκτική από Πουρί μέχρι Σκλήθρο, ενώ σήμερα συντάσσεται τμηματικά η οριστική μελέτη Σκλήθρο-Κεραμίδι ώστε να χρηματοδοτηθεί η κατασκευή του στο πλαίσιο του Δ’ ΕΣΠΑ. Για το υπόλοιπο τμήμα Κεραμίδι-Πουρί απαιτείται περιβαλλοντική διερεύνηση και έγκριση του ΥΠΕΧΩΔΕ κι όχι άλλη μελέτη δασικού δρόμου. Επομένως το ένα (1) εκ που έχει εγγραφεί στην Περιφέρεια αλλά μέχρι σήμερα δεν έχει διατεθεί πρέπει να αξιοποιηθεί με τον ένα ή το άλλο τρόπο για τη συνέχεια των μελετών πράγμα που αποτελεί ομόφωνη απόφαση του Νομ. Συμβουλίου.
Καταδεικνύεται όμως από τα γεγονότα ότι η σημερινή Νομαρχιακή Αρχή εύκολα θα μπορούσε να απευθύνεται στο συναισθηματισμό κάθε τοπικής κοινωνίας και να διεκδικεί μαζί τους, εδώ και τώρα, όλες τις υποδομές που είναι απαραίτητες κι όλες τις προτάσεις των τοπικών Δήμων. Αυτό, όμως, θα ήταν έλλειψη σοβαρότητας γιατί όλοι ξέρουν ότι ακόμη κι αν δεν ζούσαμε τη σημερινή οικονομική κρίση για όλα τα πράγματα απαιτείται ένας ορθολογικός σχεδιασμός που ιεραρχεί τις προτεραιότητες, που βάζει κανόνες και κριτήρια ισόρροπης ανάπτυξης στο νομό, κριτήρια άμεσης απόδοσης μιας επένδυσης στο πλαίσιο της βιώσιμης ανάπτυξης που θα πρέπει να είναι επιδίωξη κάθε υπεύθυνης και πολιτισμένης κοινωνίας.
Δεν μπορεί να επιτρέψουμε π.χ. ως κοινωνία το Πήλιο να γίνει ένας τεράστιος οικισμός με την επέκταση των σχεδίων πόλης των οικισμών του παντού επειδή υπάρχει σήμερα αυτή η μεγάλη πίεση για τουρισμό και εξοχική κατοικία. Η φέρουσα ικανότητα του βουνού των Κενταύρων δεν είναι απεριόριστη. Μπορεί αυτό να είναι πρόσκαιρη επιθυμία των κατοίκων που βλέπουν και ακούνε τις σειρήνες της αντιπαροχής και της καλής τουριστικής αξιοποίησης ενός αγροτεμάχιου τους που μέχρι σήμερα το καλλιέργησαν «γενεές δεκατέσσαρες». Πρέπει όμως να κατανοήσουν, κι αυτό οφείλουν να τους υπενθυμίζουν οι Δημοτικοί και Νομαρχιακοί αιρετοί εκπρόσωποί τους και τελικά η συντεταμένη πολιτεία, ότι το γενικό συμφέρον της βιώσιμης ανάπτυξης και της προστασίας του φυσικού και του δομημένου προβάλλοντος του Πηλίου ταυτίζεται μακροπρόθεσμα απόλυτα και με το ιδιωτικό συμφέρον.
Ας χαμηλώσουν λοιπόν οι τόνοι κι ας αναλάβουμε να προγραμματίσουμε και να υλοποιήσουμε, εν όψει το Δ’ ΕΣΠΑ, του επόμενου μεγάλου χρηματοδοτικού προγράμματος 2007-2013, τις υποδομές του νομού με απόλυτη ιεράρχηση μακριά από τοπικισμούς και άγονες πολιτικές αντιπαραθέσεις που είναι πάντα κακοί σύμβουλοι και αποπροσανατολίζουν τους πολίτες από την ουσιαστική συμμετοχή στο σχεδιασμό και την υλοποίηση των δημοσίων έργων.
Τους εξήγησα ότι υπάρχει ελλιπής πληροφόρηση για το θέμα κι ότι αντίθετα το Νομαρχιακό Συμβούλιο τάχθηκε ομόφωνα υπέρ του έργου. Αυτό όμως θα πραγματοποιηθεί μόνο αν γίνουν όλα όσα προβλέπει ο νόμος, για την αδειοδότηση κατασκευής ενός έργου κι αν τελικά το κράτος αποφασίσει να χρηματοδοτήσει τη μελέτη και την κατασκευή ενός μεγάλου έργου, που σήμερα ξεπερνάει τα 100 εκ ευρώ. Κι όλα αυτά βέβαια τη στιγμή που το κράτος δεν έχει ακόμη χρηματοδοτήσει την κατασκευή της παράκαμψης της Ζαγοράς, που καρκινοβατεί για πολλά χρόνια, την κατασκευή της παράκαμψης των παραλιακών οικισμών από την Αγριά μέχρι το Λεφόκαστρο, την κατασκευή της παράκαμψης των οικισμών στον άξονα Βόλου – Πορταριάς, την κατασκευή των βελτιώσεων πρόσβασης στο χιονοδρομικό κέντρο που είναι ένα πλεονέκτημα για τον τουρισμό της περιοχή μας και την κατασκευή των βελτιώσεων που απαιτούνται στο οδικό δίκτυο του Πηλίου και του Αλμυρού.
Το πρώτο, όμως, μήνυμα που «πήρε» αυτός ο πολίτης που διαμαρτυρόταν σε μένα, από αυτούς που είχαν ελλιπή πληροφόρηση, και χωρίς να το θέλουν του «εξάπτουν» έναν άκρατο τοπικισμό, που δεν έχει σχέση με την αγάπη για την ιδιαίτερη πατρίδα του, είναι ότι η Νομαρχία πάει να πάρει ένα(1) εκ ευρώ από το Α. Πήλιο» να το μεταφέρει σε άλλες περιοχές του νομού.
Επί της ουσίας το θέμα έχει εξαντληθεί. Ο δρόμος είναι γνωστό παλαιό αίτημα και μπορεί να υλοποιηθεί τμηματικά. Εντάχθηκε ήδη από το 2002 η πρώτη μελέτη Κεραμίδι - όρια Ν. Λάρισας αλλά χάθηκε από κακούς χειρισμούς. Πολύ σωστά όμως συντάχθηκε το 2006, η συνολική προκαταρκτική από Πουρί μέχρι Σκλήθρο, ενώ σήμερα συντάσσεται τμηματικά η οριστική μελέτη Σκλήθρο-Κεραμίδι ώστε να χρηματοδοτηθεί η κατασκευή του στο πλαίσιο του Δ’ ΕΣΠΑ. Για το υπόλοιπο τμήμα Κεραμίδι-Πουρί απαιτείται περιβαλλοντική διερεύνηση και έγκριση του ΥΠΕΧΩΔΕ κι όχι άλλη μελέτη δασικού δρόμου. Επομένως το ένα (1) εκ που έχει εγγραφεί στην Περιφέρεια αλλά μέχρι σήμερα δεν έχει διατεθεί πρέπει να αξιοποιηθεί με τον ένα ή το άλλο τρόπο για τη συνέχεια των μελετών πράγμα που αποτελεί ομόφωνη απόφαση του Νομ. Συμβουλίου.
Καταδεικνύεται όμως από τα γεγονότα ότι η σημερινή Νομαρχιακή Αρχή εύκολα θα μπορούσε να απευθύνεται στο συναισθηματισμό κάθε τοπικής κοινωνίας και να διεκδικεί μαζί τους, εδώ και τώρα, όλες τις υποδομές που είναι απαραίτητες κι όλες τις προτάσεις των τοπικών Δήμων. Αυτό, όμως, θα ήταν έλλειψη σοβαρότητας γιατί όλοι ξέρουν ότι ακόμη κι αν δεν ζούσαμε τη σημερινή οικονομική κρίση για όλα τα πράγματα απαιτείται ένας ορθολογικός σχεδιασμός που ιεραρχεί τις προτεραιότητες, που βάζει κανόνες και κριτήρια ισόρροπης ανάπτυξης στο νομό, κριτήρια άμεσης απόδοσης μιας επένδυσης στο πλαίσιο της βιώσιμης ανάπτυξης που θα πρέπει να είναι επιδίωξη κάθε υπεύθυνης και πολιτισμένης κοινωνίας.
Δεν μπορεί να επιτρέψουμε π.χ. ως κοινωνία το Πήλιο να γίνει ένας τεράστιος οικισμός με την επέκταση των σχεδίων πόλης των οικισμών του παντού επειδή υπάρχει σήμερα αυτή η μεγάλη πίεση για τουρισμό και εξοχική κατοικία. Η φέρουσα ικανότητα του βουνού των Κενταύρων δεν είναι απεριόριστη. Μπορεί αυτό να είναι πρόσκαιρη επιθυμία των κατοίκων που βλέπουν και ακούνε τις σειρήνες της αντιπαροχής και της καλής τουριστικής αξιοποίησης ενός αγροτεμάχιου τους που μέχρι σήμερα το καλλιέργησαν «γενεές δεκατέσσαρες». Πρέπει όμως να κατανοήσουν, κι αυτό οφείλουν να τους υπενθυμίζουν οι Δημοτικοί και Νομαρχιακοί αιρετοί εκπρόσωποί τους και τελικά η συντεταμένη πολιτεία, ότι το γενικό συμφέρον της βιώσιμης ανάπτυξης και της προστασίας του φυσικού και του δομημένου προβάλλοντος του Πηλίου ταυτίζεται μακροπρόθεσμα απόλυτα και με το ιδιωτικό συμφέρον.
Ας χαμηλώσουν λοιπόν οι τόνοι κι ας αναλάβουμε να προγραμματίσουμε και να υλοποιήσουμε, εν όψει το Δ’ ΕΣΠΑ, του επόμενου μεγάλου χρηματοδοτικού προγράμματος 2007-2013, τις υποδομές του νομού με απόλυτη ιεράρχηση μακριά από τοπικισμούς και άγονες πολιτικές αντιπαραθέσεις που είναι πάντα κακοί σύμβουλοι και αποπροσανατολίζουν τους πολίτες από την ουσιαστική συμμετοχή στο σχεδιασμό και την υλοποίηση των δημοσίων έργων.
Σχόλια