ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΣΤΟΝ «ΤΑΧΥΔΡΟΜΟ» ΜΕ ΤΟ Χ. ΜΠΟΥΚΩΡΟ
κ. Ξηρακιά σε λίγο η Νομαρχιακή Αρχή Παπατόλια συμπληρώνει δύο (2) χρόνια θητείας. Ποια είναι κατά τη γνώμη σας η αλλαγή που έφερε η νέα δράση της ΝΑΜ;
Το βασικό στοιχείο της νέας Νομαρχιακής Αρχής, που ήταν όπως αποδείχθηκε και προσδοκία των πολιτών, είναι ο νέος τρόπος λειτουργίας τις Νομαρχίας. Μια νέα συνεκτική πολιτική ομάδα Νομαρχιακών Συμβούλων με επικεφαλής ένα νέο πολιτικό στέλεχος που αναλαμβάνει πρωτοβουλίες όχι μόνο στο στενό πλαίσιο των αρμοδιοτήτων της αλλά για το σύνολο των θεμάτων που απασχολούν την κοινωνία, ως το ανώτατο συντονιστικό πολιτικό όργανο του Νομού. Μια διεκδικητική Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση απέναντι στο πανίσχυρο συγκεντρωτικό κράτος ίσως το πιο συγκεντρωτικό της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Δεν μπορούσαμε π.χ. να μην ασχοληθούμε με τα μείζονα θέματα όπως είναι ο Περιφερειακός του Βόλου, η αναβάθμιση του πλαισίου προστασίας του Πηλίου, η κατασκευή του ταμιευτήρα της Κάρλας επειδή είναι θέματα που τυπικά ανήκουν στην αρμοδιότητα του ΥΠΕΧΩΔΕ. Δεν μπορούσαμε να μην ασχοληθούμε με την υποβάθμιση της οδικής ασφάλειας στην παλαιά εθνική οδό Βόλου-Λάρισας που προσκλήθηκε από την εκτροπή της κυκλοφορίας λόγω υπερβολικής αύξησης των διοδίων.
Δεν μπορούσαμε να μην ασχοληθούμε με τη συνεχή υποβάθμιση της ακτοπλοϊκής συγκοινωνίας προς τα νησιά μας γιατί δεν έχουμε αρμοδιότητα. Δεν μπορούσαμε να μην ασχοληθούμε με την προσέγγιση αεροπορικών εταιρειών ώστε να καθιερώσουμε το Αεροδρόμιο της Ν. Αγχίαλου ως επιβατικό αεροδρόμιο που είναι σήμερα βασική προυπόθεση για την ανάπτυξη του Τουρισμού. Τις αρμοδιότητες τις έχει όποιος παίρνει πρωτοβουλίες έλεγε ο αείμνηστος Αντώνιος Τρίτσης και είχε απόλυτο δίκιο.
Η Ν.Α. έχει αποψιλωθεί από αρμοδιότητες. Πιστεύετε ότι η κυβέρνηση θα προχωρήσει στη εξαγγελθείσα Διοικητική Μεταρρύθμιση και τον Καποδίστρια Νο 2;
Η βαθιά μεταρρύθμιση του σημερινού συγκεντρωτικού κράτους είναι μια αναγκαιότητα που αναδεικνύεται με σαφή τρόπο στα ομόφωνα ψηφίσματα των συνεδρίων τόσο της ΕΝΑΕ όσο και της ΚΕΔΚΕ.
Βάσιμα όμως μπορεί να ισχυριστεί κανείς ότι το κεντρικό πελατειακό πολιτικό σύστημα αντιδρά στην αποκέντρωση και την ουσιαστική αναβάθμιση της Αυτοδιοίκησης. Δεν μπορεί να αισιοδοξούμε από τη σημερινή κυβερνητική παράταξη αν αναλογιστούμε τη διαχρονική στάση της απέναντι ΤΑ. Αυτό δεν αποτελεί μομφή προς τα χιλιάδες στελέχη που προέρχονται από την ίδια παράταξη και υπηρετούν σ’ όλη τη χώρα με πάθος την Αυτοδιοίκηση.
Η πρόσφατη μάλιστα μεταβίβαση της αρμοδιότητας συντήρησης του εθνικού οδικού δικτύου από τις υπηρεσίες του ΥΠΕΧΩΔΕ στις Νομαρχίες χωρίς καμία πρόβλεψη μεταβίβασης των αντίστοιχων πόρων και κυρίως του απαιτούμενου εξοπλισμού και του προσωπικού ήταν ενέργεια "εχθρική" προς την Αυτοδιοίκηση προκειμένου να την εκθέσει στα μάτια των πολιτών για ανικανότητα.
Ξεκινήσατε τη θητεία σας ως αρμόδιος Αντινομάρχης με την Περιφέρεια να δείχνει στη ΝΑΜ «κίτρινή κάρτα» για μια σειρά έργων του προγράμματος δημοσίων έργων του ΠΕΠ-Θεσσαλίας που κινδύνευαν με απένταξη. Ποια είναι σήμερα η κατάσταση;
Πράγματι η Διαχειριστική Αρχή της Περιφέρειας μας έδειξε πρώτα την «κίτρινη κάρτα» και στη συνέχεια την «κόκκινη» για το πρόγραμμα δημοσίων έργων 2000 – 2006 που έληγε στο τέλος του 2008. Το πρόγραμμα είχε αφενός μεν πολύ χαμηλές επιδόσεις, που μόλις ξεπερνούσαν το 30% και κατέτασσαν τη Μαγνησία τελευταίο Νομό της Θεσσαλίας, αφετέρου δεν είχαν προηγηθεί απαλλοτριώσεις για μια σειρά έργων οδοποιίας όπως το Χάνια – Κισσός, το Αερινό – Ελευθεροχώρι, το Αγ. Βλάσιος – Αγ. Γεώργιος και η παράκαμψη Μετοχίου και πράγματι φαινόταν πολύ δύσκολο να ολοκληρωθεί έγκαιρα.
Η προσπάθεια που θα έπρεπε να γίνει για την υλοποίηση των έργων ήταν μεγάλη τόσο για τις υπηρεσίες όσο και από τους αναδόχους. Κυρίως όμως προϋπέθετε τη στενή συνεργασία με τους Δήμους των περιοχών και τη συναίνεση των κατοίκων. Έπρεπε να πείσουμε τους ιδιοκτήτες των υπό απαλλοτρίωση περιοχών και να εξασφαλίσουμε τη γραπτή τους συναίνεση ώστε να προηγηθεί η κατασκευή των έργων των δικαστικών αποφάσεων που θα καθόριζαν τις αποζημιώσεις τους. Σήμερα λίγο από τη λήξη του προγράμματος είμαστε πολύ ικανοποιημένοι γιατί είμαστε πολύ κοντά στο στόχο. Υπάρχουν κάποιες εκκρεμότητες στο πιο σημαντικό και το πιο δύσκολο έργο που ήταν το Χάνια-Κισσός όπου γίνονται προσπάθειες να ολοκληρωθεί το τελευταίο τμήμα των δύο χιλιομέτρων κοντά και μέσα στον οικισμό του Κισσός.
Χάσατε όμως την παράκαμψη του Μετοχίου ένα σημαντικό οδικό έργο για το Ν. Πήλιο. Τι απαντάτε στους κατοίκους;
Εδώ συναντήσαμε άλλου είδους πρόβλημα που είχαν σχέση με την αποδοχή του έργου από την τοπική κοινωνία στη φάση του σχεδιασμού. Έγινε προσφυγή από κατοίκους της περιοχής στο ΣτΕ για καταστροφή δασικής έκτασης και εναλλακτικής χάραξης η οποία έγινε κατ’ αρχήν αποδεκτή μέχρι να εκδικαστεί η υπόθεση στις 10 Δεκεμβρίου. Αυτό θα είχε αποφευχθεί αν είχε προηγηθεί διάλογος. Γι’ αυτό συγκροτήσαμε, με απόφαση Νομάρχη, τις Επιτροπές Κοινωνικού Ελέγχου για όλα τα έργα με εκπροσώπους των Δήμων, τοπικών φορέων και του ΤΕΕ που λειτουργούν συμβουλευτικά προς στη ΝΑΜ, ενώ ενημερώνονται και παρακολουθούν στενά το σχεδιασμό και την υλοποίηση κάθε έργου της ΝΑΜ. Είναι μια καινοτομία που εισήγαγε η νέα Νομαρχιακή Αρχή ώστε να μην επαναληφθούν "ανατροπές" σαν την παράκαμψη Μετοχίου.
Δυο μεγάλα έργα του Νόμου ο Περιφερειακός και ο ταμιευτήρας της Κάρλας έχουν καταρρίψει κάθε ρεκόρ καθυστέρησης. Ποιος ευθύνεται η κεντρική Διοίκηση ή η έλλειψη πίεσης από την τοπική κοινωνία.
Η διαχείριση των δύο αυτών έργων ήταν η χειρότερη δυνατή από το ΥΠΕΧΩΔΕ που είχε την ευθύνη και του σχεδιασμού και της επίβλεψης της κατασκευής του έργου. Πως είναι όμως δυνατόν ένα σύνηθες οδικό έργο να σχεδιάζεται και να παρακολουθείται από την Αθήνα χωρίς τη συμμετοχή των Αρχών του Νομού που θα αναλάβουν στη συνέχεια τη λειτουργία και τη συντήρηση του έργου.
Ο περιφερειακός ως Ολυμπιακό έργο ουσιαστικά ανακαταλήφθηκε μετά τους αγώνες του 2004 αφού η μεν 1η εργολαβία Μπαλάφα Λαρίσης – Κραυσίνδωνα παρέμενε σε τέλμα για πάνω από δυο(2) χρόνια, η δε 3η σε Τρίτη εργολαβία Γορίτσα – Αγρία και οι απαλλοτριώσεις της ακυρώθηκε χωρίς λόγο από το ΥΠΕΧΩΔΕ για να επαναπροκηρυχθεί μετά από δύο(2) χρόνια.
Το ίδιο και ο ταμιευτήρας της Κάρλας. Σχεδόν τέσσερα χρόνια από την κατασκευή των αναχωμάτων και των αντλιοστασίων και ακόμη σήμερα δεν έχει συγκροτηθεί και δεν έχει λειτουργήσει ο φορέας διαχείρισης που θα παραλάβει το έργο και θ φροντίσει να το θέσει σε λειτουργία. Εν όψει των κλιματικών αλλαγών και του μεγάλου κινδύνου ερημοποίησης της περιοχής λόγω μεγάλης ταπείνωσης του υπόγειου υδροφορέα οι ευθύνες του ΥΠΕΧΩΔΕ είναι τεράστιες. Δεν υπάρχουν περιθώρια για άλλες καθυστερήσεις. Η υπομονή των αγροτών της περιοχής, έγινε αγανάκτηση.
Το πρόγραμμα κατεδάφισης αυθαιρέτων και απελευθέρωσης των παραλιών ξεκίνησε με μεγάλες φιλοδοξίες. Οι ρυθμοί με τους οποίους εξελίσσεται σας ικανοποιούν;
Ασφαλώς όχι. Δυστυχώς όσο πιο εύκολο είναι να καταπατήσει κανείς δημόσια έκταση τόσο πιο δύσκολο είναι για το δημόσιο να τον αποβάλλει, γιατί οφείλει να αποδείξει, μετά από διαδικασίες χρονοβόρες που προβλέπει ο Νόμος, την αυθαιρεσία και να επιβάλλει τη νομιμότητα. Η επιχείρηση «ελεύθερες παραλίες», όμως, θα συνεχιστεί κανονικά παντού. Όλη η διαδικασία γίνεται μέσα από υπηρεσίες που ανήκουν στην κεντρική Διοίκηση και την Περιφέρεια. Απαιτείται επίπονη δουλειά, χρόνος προετοιμασίας και χρήμα.
Πολλές φορές έχουν καταγραφεί στον τοπικό τύπο διαμαρτυρίες για απευθείας αναθέσεις μελετών. Όντως συμβαίνει αυτό;
Δεν υπάρχουν περιθώρια για απευθείας αναθέσεις μελετών παρά μόνο όταν πρόκειται για έκτακτες ανάγκες, όπως έγινε στις περιπτώσεις με τις μελέτες αντιπλημμυρικής προστασίας στο Ν. Πήλιο και τη Σκιάθο, μετά τις πυρκαγιές το καλοκαίρι του 2007. Ακόμη όμως και σ’ αυτές τις περιπτώσεις συνεργαστήκαμε με το ΤΕΕ και τους συλλόγους των μηχανικών για τη συμμετοχή του τοπικού μελετητικού δυναμικού.
Οι διαμαρτυρίες όμως μάλλον αφορούν τις προγραμματικές συμβάσεις των ΟΤΑ με το Πανεπιστήμιο, τις οποίες το ΤΕΕ καταγγέλλει ως «υποκρυπτόμενες» μελέτες. Η ΝΑΜ έκανε χρήση της νόμιμης συνεργασίας με το Πανεπιστήμιο για μελέτες όπως το θέμα της αερορύπανσης ή του ελέγχου του Παγασητικού που είναι ερευνητικό έργο. Η αξιοποίηση, όμως, και η όσμωση του Πανεπιστημίου με τις τοπικές κοινωνίες είναι «υποχρεωτική». Είναι «εκ των ουκ άνευ» για ένα τέτοιο θεσμό που είναι συγκριτικό πλεονέκτημα για την περιοχή μας.
Πότε επιτέλους θα μπορέσουμε να δούμε έναν δρόμο αντάξιο της επισκεψιμότητας που παρουσιάζει το «Βουνό των Κενταύρων»;
Είναι αλήθεια ότι πολλά τμήματα του οδικού δικτύου στο Πήλιο παραμένουν, όσων αφορά χαρακτηριστικά τους, ίδια εδώ και πενήντα χρόνια, τότε που κατασκευάσθηκαν. Μετά την κατασκευή του τμήματος Χάνια Κισσός πρέπει να μας απασχολήσει ιδιαίτερα το τμήμα από Λαμπινού μέχρι Κισσό που είναι σήμερα το πιο δύσκολο τμήμα και συμπληρώνει το κύκλωμα του Πηλίου. Διεκδικούμε επίσης τις παρακάμψεις τόσο των παραλιακών οικισμών, με την επέκταση του Περιφερειακού, όσο και των οικισμών στο άξονα Βόλος-Χάνια. Είναι μια οφειλόμενη υποχρέωση του ΥΠΕΧΩΔΕ, λόγω αρμοδιότητας, προς το Νομό μας.
Να κλείσουμε με μια πολιτική ερώτηση. Παρά το γεγονός ότι τα ποσοστά της κυβέρνησης βυθίζονται ο πρωθυπουργός Κώστας Καραμανλής παραμένει καταλληλότερος. Ως γνωστός Παπανδρεϊκός πιστεύετε ότι ο Γιώργος Παπανδρέου θα πείσει σύντομα τον ελληνικό λαό ότι είναι κατάλληλη και αξιόπιστη εναλλακτική λύση εξουσίας;
«Αυτό το έργο» με τον καταλληλότερο το έχουμε «ξαναδεί» την τελευταία περίοδο του κ. Κ. Σημίτη. Όταν οι δημοσκοπήσεις έδειχναν ότι το ΠΑΣΟΚ ήταν πολλές μονάδες πίσω από τη ΝΔ καταλληλότερος όμως πρωθυπουργός της χώρας «έβγαινε» πάντα και με διαφορά ο κ. Σημίτης. Πέρα όμως από τις δημοσκοπικές έρευνες, που έχουν την εξήγησή τους, είμαι σίγουρος ότι ο Γιώργος Παπανδρέου, παρά του ότι βρισκόμαστε σε μια πολύ δύσκολη συγκυρία, θα γίνει ο καλύτερος πρωθυπουργός διότι, αφ’ ενός μεν το ΠΑΣΟΚ έχει σήμερα το καλύτερο κυβερνητικό πρόγραμμα μεταρρυθμίσεων που έχει ανάγκη ο τόπος, αφετέρου διότι ο ίδιος είναι σήμερα ο πιο έμπειρος πολιτικός της γενιάς του και ο πιο αναγνωρισμένος στη διεθνή πολιτική σκηνή, προσόντα απαραίτητα για μια επιτυχημένη πρωθυπουργία.
Το βασικό στοιχείο της νέας Νομαρχιακής Αρχής, που ήταν όπως αποδείχθηκε και προσδοκία των πολιτών, είναι ο νέος τρόπος λειτουργίας τις Νομαρχίας. Μια νέα συνεκτική πολιτική ομάδα Νομαρχιακών Συμβούλων με επικεφαλής ένα νέο πολιτικό στέλεχος που αναλαμβάνει πρωτοβουλίες όχι μόνο στο στενό πλαίσιο των αρμοδιοτήτων της αλλά για το σύνολο των θεμάτων που απασχολούν την κοινωνία, ως το ανώτατο συντονιστικό πολιτικό όργανο του Νομού. Μια διεκδικητική Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση απέναντι στο πανίσχυρο συγκεντρωτικό κράτος ίσως το πιο συγκεντρωτικό της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Δεν μπορούσαμε π.χ. να μην ασχοληθούμε με τα μείζονα θέματα όπως είναι ο Περιφερειακός του Βόλου, η αναβάθμιση του πλαισίου προστασίας του Πηλίου, η κατασκευή του ταμιευτήρα της Κάρλας επειδή είναι θέματα που τυπικά ανήκουν στην αρμοδιότητα του ΥΠΕΧΩΔΕ. Δεν μπορούσαμε να μην ασχοληθούμε με την υποβάθμιση της οδικής ασφάλειας στην παλαιά εθνική οδό Βόλου-Λάρισας που προσκλήθηκε από την εκτροπή της κυκλοφορίας λόγω υπερβολικής αύξησης των διοδίων.
Δεν μπορούσαμε να μην ασχοληθούμε με τη συνεχή υποβάθμιση της ακτοπλοϊκής συγκοινωνίας προς τα νησιά μας γιατί δεν έχουμε αρμοδιότητα. Δεν μπορούσαμε να μην ασχοληθούμε με την προσέγγιση αεροπορικών εταιρειών ώστε να καθιερώσουμε το Αεροδρόμιο της Ν. Αγχίαλου ως επιβατικό αεροδρόμιο που είναι σήμερα βασική προυπόθεση για την ανάπτυξη του Τουρισμού. Τις αρμοδιότητες τις έχει όποιος παίρνει πρωτοβουλίες έλεγε ο αείμνηστος Αντώνιος Τρίτσης και είχε απόλυτο δίκιο.
Η Ν.Α. έχει αποψιλωθεί από αρμοδιότητες. Πιστεύετε ότι η κυβέρνηση θα προχωρήσει στη εξαγγελθείσα Διοικητική Μεταρρύθμιση και τον Καποδίστρια Νο 2;
Η βαθιά μεταρρύθμιση του σημερινού συγκεντρωτικού κράτους είναι μια αναγκαιότητα που αναδεικνύεται με σαφή τρόπο στα ομόφωνα ψηφίσματα των συνεδρίων τόσο της ΕΝΑΕ όσο και της ΚΕΔΚΕ.
Βάσιμα όμως μπορεί να ισχυριστεί κανείς ότι το κεντρικό πελατειακό πολιτικό σύστημα αντιδρά στην αποκέντρωση και την ουσιαστική αναβάθμιση της Αυτοδιοίκησης. Δεν μπορεί να αισιοδοξούμε από τη σημερινή κυβερνητική παράταξη αν αναλογιστούμε τη διαχρονική στάση της απέναντι ΤΑ. Αυτό δεν αποτελεί μομφή προς τα χιλιάδες στελέχη που προέρχονται από την ίδια παράταξη και υπηρετούν σ’ όλη τη χώρα με πάθος την Αυτοδιοίκηση.
Η πρόσφατη μάλιστα μεταβίβαση της αρμοδιότητας συντήρησης του εθνικού οδικού δικτύου από τις υπηρεσίες του ΥΠΕΧΩΔΕ στις Νομαρχίες χωρίς καμία πρόβλεψη μεταβίβασης των αντίστοιχων πόρων και κυρίως του απαιτούμενου εξοπλισμού και του προσωπικού ήταν ενέργεια "εχθρική" προς την Αυτοδιοίκηση προκειμένου να την εκθέσει στα μάτια των πολιτών για ανικανότητα.
Ξεκινήσατε τη θητεία σας ως αρμόδιος Αντινομάρχης με την Περιφέρεια να δείχνει στη ΝΑΜ «κίτρινή κάρτα» για μια σειρά έργων του προγράμματος δημοσίων έργων του ΠΕΠ-Θεσσαλίας που κινδύνευαν με απένταξη. Ποια είναι σήμερα η κατάσταση;
Πράγματι η Διαχειριστική Αρχή της Περιφέρειας μας έδειξε πρώτα την «κίτρινη κάρτα» και στη συνέχεια την «κόκκινη» για το πρόγραμμα δημοσίων έργων 2000 – 2006 που έληγε στο τέλος του 2008. Το πρόγραμμα είχε αφενός μεν πολύ χαμηλές επιδόσεις, που μόλις ξεπερνούσαν το 30% και κατέτασσαν τη Μαγνησία τελευταίο Νομό της Θεσσαλίας, αφετέρου δεν είχαν προηγηθεί απαλλοτριώσεις για μια σειρά έργων οδοποιίας όπως το Χάνια – Κισσός, το Αερινό – Ελευθεροχώρι, το Αγ. Βλάσιος – Αγ. Γεώργιος και η παράκαμψη Μετοχίου και πράγματι φαινόταν πολύ δύσκολο να ολοκληρωθεί έγκαιρα.
Η προσπάθεια που θα έπρεπε να γίνει για την υλοποίηση των έργων ήταν μεγάλη τόσο για τις υπηρεσίες όσο και από τους αναδόχους. Κυρίως όμως προϋπέθετε τη στενή συνεργασία με τους Δήμους των περιοχών και τη συναίνεση των κατοίκων. Έπρεπε να πείσουμε τους ιδιοκτήτες των υπό απαλλοτρίωση περιοχών και να εξασφαλίσουμε τη γραπτή τους συναίνεση ώστε να προηγηθεί η κατασκευή των έργων των δικαστικών αποφάσεων που θα καθόριζαν τις αποζημιώσεις τους. Σήμερα λίγο από τη λήξη του προγράμματος είμαστε πολύ ικανοποιημένοι γιατί είμαστε πολύ κοντά στο στόχο. Υπάρχουν κάποιες εκκρεμότητες στο πιο σημαντικό και το πιο δύσκολο έργο που ήταν το Χάνια-Κισσός όπου γίνονται προσπάθειες να ολοκληρωθεί το τελευταίο τμήμα των δύο χιλιομέτρων κοντά και μέσα στον οικισμό του Κισσός.
Χάσατε όμως την παράκαμψη του Μετοχίου ένα σημαντικό οδικό έργο για το Ν. Πήλιο. Τι απαντάτε στους κατοίκους;
Εδώ συναντήσαμε άλλου είδους πρόβλημα που είχαν σχέση με την αποδοχή του έργου από την τοπική κοινωνία στη φάση του σχεδιασμού. Έγινε προσφυγή από κατοίκους της περιοχής στο ΣτΕ για καταστροφή δασικής έκτασης και εναλλακτικής χάραξης η οποία έγινε κατ’ αρχήν αποδεκτή μέχρι να εκδικαστεί η υπόθεση στις 10 Δεκεμβρίου. Αυτό θα είχε αποφευχθεί αν είχε προηγηθεί διάλογος. Γι’ αυτό συγκροτήσαμε, με απόφαση Νομάρχη, τις Επιτροπές Κοινωνικού Ελέγχου για όλα τα έργα με εκπροσώπους των Δήμων, τοπικών φορέων και του ΤΕΕ που λειτουργούν συμβουλευτικά προς στη ΝΑΜ, ενώ ενημερώνονται και παρακολουθούν στενά το σχεδιασμό και την υλοποίηση κάθε έργου της ΝΑΜ. Είναι μια καινοτομία που εισήγαγε η νέα Νομαρχιακή Αρχή ώστε να μην επαναληφθούν "ανατροπές" σαν την παράκαμψη Μετοχίου.
Δυο μεγάλα έργα του Νόμου ο Περιφερειακός και ο ταμιευτήρας της Κάρλας έχουν καταρρίψει κάθε ρεκόρ καθυστέρησης. Ποιος ευθύνεται η κεντρική Διοίκηση ή η έλλειψη πίεσης από την τοπική κοινωνία.
Η διαχείριση των δύο αυτών έργων ήταν η χειρότερη δυνατή από το ΥΠΕΧΩΔΕ που είχε την ευθύνη και του σχεδιασμού και της επίβλεψης της κατασκευής του έργου. Πως είναι όμως δυνατόν ένα σύνηθες οδικό έργο να σχεδιάζεται και να παρακολουθείται από την Αθήνα χωρίς τη συμμετοχή των Αρχών του Νομού που θα αναλάβουν στη συνέχεια τη λειτουργία και τη συντήρηση του έργου.
Ο περιφερειακός ως Ολυμπιακό έργο ουσιαστικά ανακαταλήφθηκε μετά τους αγώνες του 2004 αφού η μεν 1η εργολαβία Μπαλάφα Λαρίσης – Κραυσίνδωνα παρέμενε σε τέλμα για πάνω από δυο(2) χρόνια, η δε 3η σε Τρίτη εργολαβία Γορίτσα – Αγρία και οι απαλλοτριώσεις της ακυρώθηκε χωρίς λόγο από το ΥΠΕΧΩΔΕ για να επαναπροκηρυχθεί μετά από δύο(2) χρόνια.
Το ίδιο και ο ταμιευτήρας της Κάρλας. Σχεδόν τέσσερα χρόνια από την κατασκευή των αναχωμάτων και των αντλιοστασίων και ακόμη σήμερα δεν έχει συγκροτηθεί και δεν έχει λειτουργήσει ο φορέας διαχείρισης που θα παραλάβει το έργο και θ φροντίσει να το θέσει σε λειτουργία. Εν όψει των κλιματικών αλλαγών και του μεγάλου κινδύνου ερημοποίησης της περιοχής λόγω μεγάλης ταπείνωσης του υπόγειου υδροφορέα οι ευθύνες του ΥΠΕΧΩΔΕ είναι τεράστιες. Δεν υπάρχουν περιθώρια για άλλες καθυστερήσεις. Η υπομονή των αγροτών της περιοχής, έγινε αγανάκτηση.
Το πρόγραμμα κατεδάφισης αυθαιρέτων και απελευθέρωσης των παραλιών ξεκίνησε με μεγάλες φιλοδοξίες. Οι ρυθμοί με τους οποίους εξελίσσεται σας ικανοποιούν;
Ασφαλώς όχι. Δυστυχώς όσο πιο εύκολο είναι να καταπατήσει κανείς δημόσια έκταση τόσο πιο δύσκολο είναι για το δημόσιο να τον αποβάλλει, γιατί οφείλει να αποδείξει, μετά από διαδικασίες χρονοβόρες που προβλέπει ο Νόμος, την αυθαιρεσία και να επιβάλλει τη νομιμότητα. Η επιχείρηση «ελεύθερες παραλίες», όμως, θα συνεχιστεί κανονικά παντού. Όλη η διαδικασία γίνεται μέσα από υπηρεσίες που ανήκουν στην κεντρική Διοίκηση και την Περιφέρεια. Απαιτείται επίπονη δουλειά, χρόνος προετοιμασίας και χρήμα.
Πολλές φορές έχουν καταγραφεί στον τοπικό τύπο διαμαρτυρίες για απευθείας αναθέσεις μελετών. Όντως συμβαίνει αυτό;
Δεν υπάρχουν περιθώρια για απευθείας αναθέσεις μελετών παρά μόνο όταν πρόκειται για έκτακτες ανάγκες, όπως έγινε στις περιπτώσεις με τις μελέτες αντιπλημμυρικής προστασίας στο Ν. Πήλιο και τη Σκιάθο, μετά τις πυρκαγιές το καλοκαίρι του 2007. Ακόμη όμως και σ’ αυτές τις περιπτώσεις συνεργαστήκαμε με το ΤΕΕ και τους συλλόγους των μηχανικών για τη συμμετοχή του τοπικού μελετητικού δυναμικού.
Οι διαμαρτυρίες όμως μάλλον αφορούν τις προγραμματικές συμβάσεις των ΟΤΑ με το Πανεπιστήμιο, τις οποίες το ΤΕΕ καταγγέλλει ως «υποκρυπτόμενες» μελέτες. Η ΝΑΜ έκανε χρήση της νόμιμης συνεργασίας με το Πανεπιστήμιο για μελέτες όπως το θέμα της αερορύπανσης ή του ελέγχου του Παγασητικού που είναι ερευνητικό έργο. Η αξιοποίηση, όμως, και η όσμωση του Πανεπιστημίου με τις τοπικές κοινωνίες είναι «υποχρεωτική». Είναι «εκ των ουκ άνευ» για ένα τέτοιο θεσμό που είναι συγκριτικό πλεονέκτημα για την περιοχή μας.
Πότε επιτέλους θα μπορέσουμε να δούμε έναν δρόμο αντάξιο της επισκεψιμότητας που παρουσιάζει το «Βουνό των Κενταύρων»;
Είναι αλήθεια ότι πολλά τμήματα του οδικού δικτύου στο Πήλιο παραμένουν, όσων αφορά χαρακτηριστικά τους, ίδια εδώ και πενήντα χρόνια, τότε που κατασκευάσθηκαν. Μετά την κατασκευή του τμήματος Χάνια Κισσός πρέπει να μας απασχολήσει ιδιαίτερα το τμήμα από Λαμπινού μέχρι Κισσό που είναι σήμερα το πιο δύσκολο τμήμα και συμπληρώνει το κύκλωμα του Πηλίου. Διεκδικούμε επίσης τις παρακάμψεις τόσο των παραλιακών οικισμών, με την επέκταση του Περιφερειακού, όσο και των οικισμών στο άξονα Βόλος-Χάνια. Είναι μια οφειλόμενη υποχρέωση του ΥΠΕΧΩΔΕ, λόγω αρμοδιότητας, προς το Νομό μας.
Να κλείσουμε με μια πολιτική ερώτηση. Παρά το γεγονός ότι τα ποσοστά της κυβέρνησης βυθίζονται ο πρωθυπουργός Κώστας Καραμανλής παραμένει καταλληλότερος. Ως γνωστός Παπανδρεϊκός πιστεύετε ότι ο Γιώργος Παπανδρέου θα πείσει σύντομα τον ελληνικό λαό ότι είναι κατάλληλη και αξιόπιστη εναλλακτική λύση εξουσίας;
«Αυτό το έργο» με τον καταλληλότερο το έχουμε «ξαναδεί» την τελευταία περίοδο του κ. Κ. Σημίτη. Όταν οι δημοσκοπήσεις έδειχναν ότι το ΠΑΣΟΚ ήταν πολλές μονάδες πίσω από τη ΝΔ καταλληλότερος όμως πρωθυπουργός της χώρας «έβγαινε» πάντα και με διαφορά ο κ. Σημίτης. Πέρα όμως από τις δημοσκοπικές έρευνες, που έχουν την εξήγησή τους, είμαι σίγουρος ότι ο Γιώργος Παπανδρέου, παρά του ότι βρισκόμαστε σε μια πολύ δύσκολη συγκυρία, θα γίνει ο καλύτερος πρωθυπουργός διότι, αφ’ ενός μεν το ΠΑΣΟΚ έχει σήμερα το καλύτερο κυβερνητικό πρόγραμμα μεταρρυθμίσεων που έχει ανάγκη ο τόπος, αφετέρου διότι ο ίδιος είναι σήμερα ο πιο έμπειρος πολιτικός της γενιάς του και ο πιο αναγνωρισμένος στη διεθνή πολιτική σκηνή, προσόντα απαραίτητα για μια επιτυχημένη πρωθυπουργία.
Σχόλια