Το «φαγοπότι» των άγονων γραμμών, το μονοπώλιο στην ακτοπλοΐα των Β. Σποράδων, η συνεργατική και η ανοχή μας

Η επικαιρότητα φέρνει ξανά στην επιφάνεια, αυτή τη φορά με συνδυασμό γεγονότων σε πανελλήνια κλίμακα, το θέμα της ακτοπλοΐας στη χώρα και ιδιαίτερα αυτής που «συνδέει» τις Β. Σποράδες με τη χερσαία Μαγνησία, τον Άγιο Κωνσταντίνο και τη Θεσσαλονίκη.
Εικόνα 1η: Ένας υπουργός Ναυτιλίας που διαχειρίζεται τα τελευταία πέντε χρόνια την ακτοπλοΐα στη χώρα μας, παραπέμπεται, με σχεδόν ομόφωνη απόφαση της Βουλής, στην Ειδική Ανακριτική, ενώ τα τηλεοπτικά παράθυρα «κατακλύζονται» από ακτοπλόους και εκπροσώπους τους που είναι πρόθυμοι να καταθέσουν «την εμπειρία τους» για ένα μεγάλο «φαγοπότι» κι ένα «χορό» εκατομμυρίων που φαίνεται ότι είχε στηθεί γύρω από τις λεγόμενες άγονες γραμμές. Το ελληνικό δημόσιο, δηλαδή εμείς οι φορολογούμενοι, χρηματοδοτούμε με τεράστια ποσά, εν ονόματι της εξυπηρέτησης των συμπατριωτών των μικρών νησιών, ισχυρούς ακτοπλόους που διαπλέκονται με την πολιτική εξουσία, χωρίς να ελέγχεται τελικά ούτε η εξυπηρέτηση των κατοίκων, των αγώνων γραμμών, ούτε η ορθολογική αξιοποίηση των πόρων.
Εικόνα 2η: Η Δήμαρχοι των τριών Δήμων των νησιών των Β. Σποράδων βρίσκονται αντιμέτωποι, για μια ακόμη χρονιά, με την είδηση περί μείωσης του αριθμού των πλοίων που θα εξυπηρετήσουν το φετινό καλοκαίρι τη μεταφορά των επιβατών και την τροφοδοσία των νησιών. Οι Δήμαρχοι αποφασισμένοι να ξεκινήσουν κινητοποιήσεις και αποκλεισμούς λιμανιών, για μια ακόμη φορά, «κατεβαίνουν» ομαδικά στον Πειραιά για να συναντήσουν και το νέο Υπουργό Εμπορικής Ναυτιλίας και να τον καλέσουν να «ασκήσει πίεση» στους ακτοπλόους, ώστε να «μην τολμήσουν» να αποσύρουν τα καράβια τους και ν’ αφήσουν τα νησιά χωρίς επαρκεί ακτοπλοϊκή εξυπηρέτηση εν όψει του καλοκαιριού.
Ο νέος Υπουργός, θορυβημένος κι από την τύχη του προκατόχου του, παραπέμπει τους Δημάρχους στο Γενικό Γραμματέα. Τελικά το κόλπο «έπιασε» και φέτος. Οι ακτοπλόοι «δέχθηκαν» το αίτημα να μη μειωθούν τα πλοία της γραμμής. Αυτά τα πλοία, όμως, όχι μόνο δεν επαρκούν για να καλύψουν τις ανάγκες των νησιών αλλά είναι πανάκριβα, για αντίστοιχου μήκους θαλάσσιες διαδρομές, στην Ελλάδα και την Ευρώπη, παρά τη μείωση του πετρελαίου, την κρίση που θα αντιμετωπίσει η τουριστική βιομηχανία κλπ.
Εικόνα 3η: Στο κλειστό γυμναστήριο της Σκοπέλου, για πρώτη φορά σε κοινή συνεδρίαση, το Νομαρχιακό Συμβούλιο και τα Δημοτικά Συμβούλια των τριών νησιών συζητούν για την ανάπτυξη των Β. Σποράδων, τις δράσεις και τις υποδομές που πρέπει να σχεδιάσουμε, να διεκδικήσουμε και να υλοποιήσουμε τα επόμενα χρόνια, με το νέο χρηματοδοτικό πρόγραμμα, Δ’ ΕΣΠΑ.
Κυρίαρχο θέμα στις τοποθετήσεις όλων, όπως ήταν αναμενόμενο, η ακτοπλοϊκή σύνδεση των νησιών και η ίδρυση και λειτουργία της ναυτιλιακής εταιρείας λαϊκής βάσης, που θα δώσει ένα τέλος στην μακροχρόνια ομηρία των νησιών από τη μονοπωλιακή εκμετάλλευση των ακτοπλόων. «Δεν θα υπάρξει ανάπτυξη για τα νησιά» τόνιζαν με αγωνία οι εκπρόσωποι της Αυτοδιοίκησης, των επαγγελματικών και των άλλων φορέων των νησιών «αν δεν λυθεί το πρόβλημα της ακτοπλοϊκής σύνδεσης των τριών νησιών με τη χερσαία Μαγνησία. Όλα τα υπόλοιπα, όπως η συμπλήρωση λιμενικών εγκαταστάσεων, η αναβάθμιση του οδικού δικτύου κλπ. είναι απαραίτητα μεν αλλά έρχονται σε δεύτερη μοίρα».
Στη συνεδρίαση αυτή η Νομαρχία κατέθεσε για πρώτη φορά ολοκληρωμένη πρόταση εξόδου από την κρίση με την ίδρυση ναυτιλιακής εταιρείας λαϊκής βάσης όπως το είχε υποσχεθεί προεκλογικά. Ήταν άλλωστε κοινός τόπος, για πολλά χρόνια τώρα, ότι η λύση του προβλήματος της ακτοπλοΐας των νησιών μας θα λυθεί μόνο αν οι κάτοικοι της περιοχής και οι φορείς ης Αυτοδιοίκησης πάρουν την υπόθεση στα χέρια τους.
Η συνεργατική είναι η μόνη λύση για την επίλυση των προβλημάτων των αδυνάτων ομάδων έναντι των ισχυρών μονοπωλίων, όπως έχει αποδειχτεί στην ιστορική διαδρομή των κοινωνιών.
Ιδού λοιπόν «πεδίον δόξης λαμπρόν» για όλους. Η Νομαρχιακή Αρχή έκανε το πρώτο μεγάλο βήμα για την επίτευξη ενός πάρα πολύ σημαντικού στόχου για την περιοχή. Δεν μπορεί όμως αυτή η πρωτοβουλία να μείνει στα «χέρια» της ΝΑΜ. Την υπόθεση πρέπει να πάρουν «στα χέρια» τους οι πολίτες και ιδιαίτερα οι πολίτες των νησιών που είναι επιχειρηματίες και αυτοαπασχολούμενοι στον τουρισμό. Η εταιρεία θα ιδρυθεί και θα μακροημερεύσει μόνο αν έχει τη στήριξή τους, τόσο στη συγκρότηση του αρχικού μετοχικού κεφαλαίου όσο και στη λειτουργία της. Οι κάτοικοι της Σκύρου είναι ένα φωτεινό παράδειγμα στη «γειτονία μας». Μόνο στη Σκιάθο καταγράφονται 4000 φορολογικά μητρώα (ΑΦΜ). Αν ο καθένας από αυτούς διαθέσει, κατά μέσον όρο, ανάλογα με το μέγεθος της επιχείρησης, το ποσό των 1000 ευρώ θα συγκεντρώσαμε το αρχικό κεφάλαιο. Θα μένει το εύκολο και αυτονόητο επόμενο βήμα που είναι στήριξη της εταιρείας με την μόνιμη επιλογή των καραβιών της. Εμπρός λοιπόν ας το τολμήσουμε. Αναλάβετε, ως επιχειρηματίες, ένα ελάχιστο ρίσκο που θα αποδειχτεί πολλαπλά ωφέλιμο για όλους, τον τουρισμό, την ανάπτυξη και την απασχόληση στα νησιά μας.

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

ΤΟ «ΚΛΕΙΣΙΜΟ» ΤΩΝ ΝΟΜΑΡΧΙΩΝ, Ο Γ.Γ. ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ ΚΑΙ Η ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗ

ΚΟΙΝΗ ΥΠΟΨΗΦΙΟΤΗΤΑ ΣΤΟ ΧΩΡΟ ΤΗΣ ΚΕΝΤΡΟΑΡΙΣΤΕΡΑΣ

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΣΤΗ ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΑ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ "ΓΝΩΜΗ"